12 Strong (2018)


 English HereKorte Inhoud 
'12 Strong' vertelt het waargebeurde verhaal van een Special Forces-team met een onbeproefde kapitein in Afghanistan. Het team is vlak na de aanslagen op 11 september naar Afghanistan gestuurd om de Taliban te bestrijden. In samenwerking met een krijgsheer van de Noordelijke Alliantie proberen ze hun doel te bewerkstelligen.

Genre : Oorlog/History
Land : USA


Cast :
Chris Hemsworth : Captain Mitch Nelson
Michael Shannon : Hal Spencer
Navid Negahban : Gen. Dostum
 

Regisseur :
Nicolai Fuglsig

Mijn mening 
 
This is Afghanistan.
Graveyard of many empires.
Today you are our friend, tomorrow you are our enemy.
It won’t be any different for you.
Soon America will become just another tribe here.
You will be cowards if you leave.
And you will be our enemies if you stay.


Ik stelde me maar één vraag na het zien van “12 Strong”. Waarom hebben de Amerikaanse autoriteiten niet 1200 van die goed getrainde, ervaren soldaten gestuurd in plaats van dit beperkte groepje van 12 ? Dan hadden ze met één armbeweging de hele Taliban en het schorriemorrie dat erbij hoort, uit Afghanistan weggeveegd. Nu na meer dan 15 jaar zitten de Amerikaanse troepen daar nog steeds en zijn de levensomstandigheden en politieke situatie er niet op verbeterd. Dat deze 12 elitesoldaten voor een doorbraak hebben gezorgd in de bestrijding van de Taliban aldaar, kan ik nog geloven. Dat de gehele film gebaseerd is op waargebeurde feiten, wil ik ook nog wel geloven. Maar ik denk dat het gebeuren tussen het droppen van deze soldaten en hun thuiskomst, met een enorme korrel zout moet bekeken worden. Het leek net een superhelden film op bepaalde momenten en de film is het schoolvoorbeeld voor het etaleren van het Amerikaans patriottisme.


Enig idee hoeveel Taliban strijders deze 12 super elitesoldaten in het vizier hebben gekregen en met een welgemikt schot naar het hiernamaals gestuurd hebben alwaar hun een harem maagden staat op te wachten? Ik was de tel kwijt na een tijdje. Ik ben er zeker van dat de Amerikaanse soldaten hun automatisch geweer uitgerust was met een auto-aim functie, want het aantal headshots is schrikbarend hoog. Ik veronderstel ook dat de Taliban strijders uitgerust waren met verouderd Sovjet en uit andere werelddelen afkomstig wapentuig, want hun schietkunsten liet toch te wensen over. Ofwel hadden ze woestijnzand in de ogen. Of de Amerikaanse soldaten kozen een perfect tijdstip uit, zodanig dat deze moslimstrijders telkens overvallen werden net op het moment dat ze hun Perzisch tapijtje uitrolden en zich al biddend richting Mekka neerknielden. Een andere verklaring heb ik niet. Ofwel zijn het gewoonweg erbarmelijk slechte schutters.


Ik had wel bewondering voor de elitesoldaten, daar ze zich door dit land moesten verplaatsen te paard. Niets speciaals zou je zeggen. Maar wel als je weet dat er slechts één iemand ervaring had in deze discipline. Dat er niemand van een Afghaanse bergkam is gedonderd, verwonderde me dus wel. Ze hadden ook nog eens een bijkomend obstakel. Niet alleen hadden de lokale krijgsheren zoals Dostum (David Negahban) een grondige hekel aan het Taliban regime. Er was ook de onderlinge rivaliteit tussen de verschillende Afghaanse krijgsheren. Afghanen hebben blijkbaar allemaal een kort lontje (stresserend voor zelfmoordterroristen). Ik begrijp echter niet hoe ze op een bepaald moment wisten op wie ze nu moeten schieten, want die moslimstrijders zien er allemaal identiek uit. “12 Strong” is een oorlogsfilm zoals zoveel anderen. Behalve dat men ditmaal ten strijde trekt te paard tegen een overmacht voorzien van een hypermodern wapenarsenaal. Het levert soms indrukwekkende maar tegelijkertijd twijfelachtige beelden op. Het leek wel “The Magnificent Seven” gemixt met “Hacksaw Ridge” op een bepaald moment.


De eer om de aanvoerder van deze elitetroepen te zijn, kreeg Chris Hemsworth, die dit met bravoure en overtuiging klaarspeelde. Mitch Nelson is een officier zonder oorlogservaring maar met een charisma en intellect dat ervoor zorgt dat deze onmogelijke operatie ten volle slaagde. Hij weet een generaal te overtuigen, nadat hij deze meermaals in zijn betoog onderbrak (iets wat blijkbaar totaal uit den boze is in het Amerikaans leger). En hij weet op een doortastende wijze een Afghaanse krijgsheer zover te krijgen dat die een jarenlange vete eventjes vergeet om vervolgens het strijdbijl kortstondig te begraven. “12 Strong” is zeker spannend te noemen, bevat een hele resem actierijke scènes en toont op een overduidelijke manier hoe chaotisch de politieke situatie in dat land is. Mijn persoonlijke mening over heel deze problematiek is van een heel andere strekking, waar velen niet mee eens zullen zijn. Laat me het zo stellen. Ik ben ervan overtuigd dat zolang er pakken geld te verdienen valt aan deze triestige situaties ,waar meestal doodgewone en onschuldige mensen het slachtoffer van zijn, er nooit iets zal veranderen aan deze intrieste situaties.


Het Verdict 6/10
Links : IMDB, Moviemeter

12 Strong (2018) on IMDb

Geen opmerkingen

Mogelijk gemaakt door Blogger.