The Tall Man (2012)

 English HereKorte Inhoud
Cold Rock, Verenigde Staten. Door de jaren heen zijn er kinderen verdwenen zonder ook maar een aanwijzing of getuige. Bijgelovige inwoners praten over 'de lange man', een legendarische, mysterieuze figuur die kinderen meeneemt die vervolgens nooit meer gezien worden. Julia Denning, een verpleegster in Cold Rock, gelooft niet in die legende. Totdat ze op een nacht wakker wordt met een griezelig gevoel. Wanneer ze naar de slaapkamer van haar zoon gaat, ontdekt ze dat hij verdwenen is. Ze rent naar beneden en staat plots verstijfd: een grote en donkere gedaante staat in haar deuropening met haar zoon David in zijn handen...

Genre : Drama/MisdaadLand : USA/Canada/Frankrijk

Cast
:

Jessica Biel : Julia Denning
Stephen McHattie : Lt. Dodd
William B. Davis : Sheriff Chestnut

Regisseur :
Pascal Laugier

Alternatieve titel: The Secret

Mijn mening

"The system is broken, it doesn't work."


Wat een middelmatig slap verhaal was me dit. Als je er van uitgaat dat je wat horror voorgeschoteld gaat krijgen, dan kom je al flink bedrogen uit. Het begin liet een beetje vermoeden dat het die kant zou kunnen uitgaan. Uiteindelijk verzeilen we middenin een verhaal waar wereldverbetering het hoofddoel is van een moralistisch en kindvriendelijke organisatie. Op IMDb krijgt deze film als etikettering de genres crime/drama en mystery. Dat het over een misdaad gaat, had ik al door na de eerste beelden met de met loeiende sirenes wegscheurende politiewagens en een oudere vent in een lange regenjas, wat meestal de cliché uitrusting is van een speciaal agent van één of ander federaal bureel. Wat drama en mysterie erbij komt kijken is me een beetje onduidelijk. Het einde vond ik wel een drama (niet in positieve manier) en het blijft voor mij een mysterie hoe ik het heb volgehouden. Ik had al gezien dat deze geregisseerd werd door Pascal Laugier, de maker van de omstreden film "Martyrs", en dat er raakvlakken waren hiermee. "Martyrs" staat hier al heel lang te wachten om bekeken te worden, maar om eerlijk te zijn durf ik het niet aan, na het lezen van meerdere reviews en de waarschuwing dat er extreme expliciete beelden in voorkomen. Ik ben wel veel gewend, maar toch schuif ik het bekijken van die film een beetje voor me uit. Hopelijk zijn de raakvlakken niet te ver doorgedreven anders gaat het een ontgoocheling zijn. Want "The Tall Man" is toch maar een slappe vod op dat gebied.


Nogmaals het begin was veelbelovend. Cold Rock heeft allereerst al een griezelige sfeer. Een soort Twin Peaks dorpje, met nogal duistere en creepy inwoners. Het moreel heeft er wel een dieptepunt bereikt door de sluiting van de mijnen waardoor er werkloosheid en armoede heerst. Daarnaast verdwijnen er dan ook nog eens kinderen. Volgens geruchten is dit alles de schuld van een zekere "Tall Man". Een mythe blijkt, maar soit. Het is er armoe troef dus. Het begin, de flashback naar een 30tal uren terug en het dan terugkomen bij het beginpunt, vond ik uiterst slim gevonden. Het deel met de achtervolging van Julia op de (zogezegde) Tall Man, was entertainend en spannend. Naarmate de achtervolging duurde, werden haar verwondingen bloederiger. Ik verwachte me dan toch aan iets anders. En dan beginnen de plotwendingen en flitsen de verdenking heen en weer.


Voordat je het weet, zit je totaal gedesoriënteerd naar het beeld te kijken, compleet op een dwaalspoor en volledig de kluts kwijt. Ik verstond er op een bepaald moment echt geen snars van. Het ene moment is er de kidnappende "Tall Man". Het andere moment denk je dat de hele achterlijke door inteelt uitstervende gemeenschap onder één hoedje speelt met die lange kerel. Daarna draait het allemaal weer in de richting van Julia en zit je ineens met een uitgebreid grottenstelsel dat in haar kelder uitkomt. Daaropvolgend verdwijnt er toch weer een tienermeisje terwijl Julia in hechtenis zit. Duhuh ??? En dan krijg je uiteindelijk een duidelijker beeld hoe het in elkaar zit door de onthulling op het einde en blijkt het een "Moeder Theresa"-achtig complot te zijn om alle achtergestelde,misbruikte en verwaarloosde kinderen een beter leven te bezorgen. Van zoveel wendingen in een verhaal wordt zelfs de meest ervaren carrousel uitbater misselijk en duizelig van.


Technisch gezien was niet alles slecht. Jessica Biel zette een behoorlijke prestatie neer. Toch wel schitterend hoe haar emotionele persoonlijkheid drastisch veranderd van de ene moment op de andere. Jodelle Ferland heeft nog een sleutelrol maar daar valt, idem als haar rol, weinig over te zeggen. Stephen McHattie speelde zijn vertrouwde rol als wetsdienaar en flitste een paar keer door het beeld. De rest was een samenraapsel die de lokale Hilly-billies en country-gals vertolken. Fotografisch zag het er verzorgd en duidelijk uit. Zelfs de nachtelijke opnames waren te volgen. Meestal een ergernis voor mij bij andere films.


Conclusie : niet veel thrills, totaal geen horror of enige schrikmomenten, een vreselijk vaag en verwarrende verhaal met onduidelijke wendingen en een totaal onwezenlijk einde en uitkomst met als enig pluspunt dat alles uiteindelijk duidelijk wordt. Voor mij een ontgoocheling over de hele lijn dus.


Het verdict 2 /10
Links : IMDB , Moviemeter

The Tall Man (2012) on IMDb

Geen opmerkingen

Mogelijk gemaakt door Blogger.