The forger (2014)
Korte Inhoud
Ray Cutter (Travolta) is een kruimeldief die erin slaagt om zich uit de gevangenis te 'kopen' zodat hij tijd kan doorbrengen met zijn zieke zoon (Sheridan). Maar Ray en zijn vader (Plummer) moeten samen nog één laatste grote klus doen om het syndicaat dat zijn vroegtijdige vrijlating financierde terug te betalen.
Genre : Misdaad/Drama
Land : VS
Cast :
John Travolta : Raymond Cutter
Christopher Plummer : Joseph Cutter
Tye Sheridan : Will Cutter
Regisseur : Philip Martin
Mijn mening
“You ever going to Tahiti like Paul Gauguin?
I don't know.”
Als er iets is waar Travolta altijd trouw aan bleef, dan is het toch wel
zijn kenmerkende, triestige blik. Al sinds ik hem de eerste keer zag
verschijnen in “Saturday Night fever” (een eeuwigheid geleden) gebruikt
hij die droevige uitdrukking alsof hij elk moment in huilen zal
uitbarsten. En deze “The Forger” is inhoudelijk perfect geschapen om die
typische gelaatsuitdrukking op de juiste moment terug boven te halen.
Een film die handelt enerzijds over een veroordeelde vervalser die zijn
voormalig beroep de rug heeft toegekeerd en anderzijds over een bezorgde
vader die er alles voor over heeft om de korte tijd die er nog
resteert, door te brengen met zijn doodzieke zoon. En daar knelt het dan
ook een beetje. Ligt de klemtoon nu op de vader-zoon relatie of was het
de bedoeling om er een misdaad verhaal van te maken ? Het uiteindelijke
resultaat is een mengeling van deze beiden met als gevolg dat die dan
ook niet echt goed uit de verf komen (hoe toepasselijk).
Ray Cutter (Travolta) is een kruimeldief die erin slaagt om zich uit de gevangenis te 'kopen' zodat hij tijd kan doorbrengen met zijn zieke zoon (Sheridan). Maar Ray en zijn vader (Plummer) moeten samen nog één laatste grote klus doen om het syndicaat dat zijn vroegtijdige vrijlating financierde terug te betalen.
Genre : Misdaad/Drama
Land : VS
Cast :
John Travolta : Raymond Cutter
Christopher Plummer : Joseph Cutter
Tye Sheridan : Will Cutter
Regisseur : Philip Martin
Mijn mening
“You ever going to Tahiti like Paul Gauguin?
I don't know.”
Raymond J. Cutter (John Travolta) is een befaamd vervalser van
kunstwerken die door een deal met de onderwereldfiguur Keegan (Anson
Mount) vervroegd wordt vrijgelaten, zodanig dat hij wat tijd kan
spenderen met zijn zoon Will (Tye Sheridan), een tengere tiener wiens
toekomst er niet zo rooskleurig uitziet sinds er een tumor ontdekt is in
zijn hersenen. Op zijn minst kan je zeggen dat de relatie tussen Will
en zijn vader niet al te best is. En ook tussen Raymond en zijn vader
(Christopher Plummer), die Will in huis heeft genomen, botert het niet
zo goed. Het bijkomende probleem is dat Keegan als tegenprestatie wel
iets verwacht van Raymond namelijk het vervalsen van een
kostbaar,wereldberoemd schilderij van Monet.
Nu, ik ben geen kunstexpert maar ik denk niet dat je een schilderij van
Monet zo maar eventjes kan namaken in zo’n korte tijdsperiode als die
wat Raymond ter beschikking heeft. Ik denk niet dat er echt
hoogtechnologische methodes moeten gebruikt worden om van meet af aan te
achterhalen dat het schilderij dat aan de muur hangt nu eeuwenoud is of
recent geschilderd. Maar naar mijn gevoel is dit aspect van “The Forger“ eerder bijzaak en wordt het gebruikt als entertainend lapmiddel voor
de vader-zoon relatie. Had Travolta een verleden als professionele
danser gehad in deze film, waarna hij en zijn zoon samen aan een
befaamde competitie hadden deelgenomen (waar Travolta zijn jaren 70
dancemoves nog eens naar boven mocht halen) had dit hetzelfde resultaat
opgeleverd. Commercieel gezien zou het resultaat dan waarschijnlijk
kunnen tegenvallen. Dus gooien we er een beetje mysterie en misdaad
(waarbij Travolta zijn stoere kant nog eens mag tonen en tussendoor een
paar buitenwippers met een baseball bat in elkaar timmert) bovenop om
het aantrekkelijk te maken.
Alhoewel het veel weg heeft van een doorsnee film, overstijgen de
acteerprestaties toch op momenten het gemiddelde. Vooral de momenten
tussen vader en zoon zijn prachtig gespeeld waarbij kwetsbaarheid en
spijt vooral de boventoon halen. Dat het uiteindelijk uitdraait op een
samenwerking tussen vader en zoon, is dan weer bij de haren getrokken.
Ook Plummer schittert bij momenten en toont dat hij uitermate geschikt
is voor een karakterrol. En zelfs Travolta toont dat hij meer in zijn
mars heeft dan alleen triest voor zich uit te kijken. Het verlies van
zijn eigen zoon Jett heeft er hoogstwaarschijnlijk wel mee te maken dat
zijn vertolking realistisch overkomt. Wie weet was deze rol wel een
therapeutische beslissing van zichzelf om op die manier een pijnlijke
periode te kunnen afsluiten.
Post a Comment