The Bag Man (2014)
Korte Inhoud
De professionele dief Jack laat zich verleiden tot een laatste opdracht voordat hij met pensioen gaat. De opdracht is simpel: het stelen van een tas met een mysterieuze inhoud voor maffiabaas Dragna. Wachtend op de uitwisseling bij een louche motel wordt Jack onophoudelijk gestoord door verschillende excentrieke personeelsleden, de griezelige manager, een corrupte sheriff en de van huis weggelopen knappe Carol. Al snel blijkt dat het afronden van de klus geen gemakkelijke opgave wordt.
Genre : Misdaad/Thriller
Land : VS
Cast :
John Cusack : Jack
Rebecca Da Costa : Rivka
Robert De Niro : Dragna
Regisseur : David Grovic
Mijn mening
"In all due respect,why don’t you just hire the FedEx?
Because I'm hiring you, Jack."
Hou je van het sarcastische en ironische tintje van “Pulp Fiction” of
“Reservoir dogs” met de soms bloederige scenes vol zinloos geweld ? Of
ben je verslaafd aan het absurdistische tintje van een David Lynch
creatie vol verwarrende plotlijnen en bizarre personages zoals in “Twin
Peaks” bijvoorbeeld ? Dan is deze “The Bag Man” misschien wel spek naar
je bek. Niet dat deze creatie het werk van Tarantino of Lynch kan
evenaren. Maar ondanks het flinterdun verhaal met een simplistische
inhoud, kon het me toch enigszins vermaken op diverse manieren.
Inhoudelijk heeft regisseur David Grovic het niet al te moeilijk gemaakt. Jack (John Cusack) zien we samen met Dragna (Robert De Niro) zitten in deze laatste zijn privéjet, waar ze een nieuwe opdracht voor Jack bespreken. Een doodsimpele opdracht voor Jack, die naar we later vernemen al jaren klusjes opknapt voor Dragna. Hij moet ergens een tas oppikken en deze terug aan Dragna bezorgen zonder een blik te werpen op de inhoud ervan. Voor Jack een peulenschil om op te knappen, tot hij tot de vaststelling komt dat hij belaagd wordt door wildvreemden die allemaal iets weten over de tas en deze maar al te graag in hun bezit willen hebben.
Wat volgt is een opeenvolging van geschifte, duistere personages en vreemde vogels. Een receptionist die precies onder invloed is de hele tijd en die onschuldig en achterlijk lijkt tot je zijn rolstoel aanraakt. Een duo pseudo-geheimagenten. Een boomlange prostituee met een stel benen waar iedere vrouw op jaloers zou zijn en gekleed in een absurd uitziend Superwoman outfit. Tevens wordt ze begeleidt door een dwerg en een pooier met een ooglapje. Politieagenten die wel al te nieuwsgierig zijn en er nogal perverse verhoortechnieken op nahouden. En echt lang duurt het dan ook niet voordat de eerste slachtoffers vallen. Het ontaardt uiteindelijk in een ingewikkeld kat en muis spel, vol rare onbegrijpelijke kronkels in de verhaallijn en een toch redelijk ontgoochelende ontknoping waarbij “Seven” onmiddellijk in mijn gedachten kwam.
Hoe de twee welbekende acteurs De Niro en Cusack ertoe kwamen om hun medewerking te verlenen aan zo’n surrealistisch en zwartgallige film, is voor mij een totaal raadsel. Toegegeven, de beide heren hebben al een eeuwigheid geen gedenkwaardige film meer gemaakt. De laatste films die ik heb gekeken waar De Niro in meespeelde (“The big wedding”,”Killing Season”,”The Family” en “Last Vegas”) waren niet om te zeggen van het kaliber dat we normaalgezien van hem gewend zijn. Alhoewel hij aanzienlijk wat ervaring heeft qua gangstertje spelen, moet je je niet verwachten aan een soort Al Capone zoals in “The Untouchables”. Het enige gedenkwaardige en wat in het oog springt als het over Dragna gaat, is het wel het absurde en foute kapsel dat hem werd aangemeten. Ook Cusack’s bijdragen aan recente films waren ook maar minimalistisch en onbetekenend (“2012”,”The Numbers station”,”Grand Piano”,”The Prince”). Het enige wat wel opvalt is de ongeïnteresseerde en slaperige blik die hij in elk van deze films demonstreert (of is het misschien een poging om er onbewogen uit te zien). Achteraf gezien zou dit wel eens de link zijn tussen beide acteurs en de reden waarom ze hiervoor werden opgetrommeld.
Buiten de twee hoofdrolspelers die ondanks hun ondermaatse acteerprestaties toch aanvaardbaar presteerden (vooral Cusack die ondanks de chaos rondom hem stoïcijns kalm blijft) , was er Crispin Glover nog (jawel de George McFly uit “Back to the future”) die een onvergetelijke rol speelde als de lichtgestoorde receptionist Ned. Daartegenover stond dan wel de wanprestatie van Rebecca Da Costa als de sensuele Rivka wiens hoeveelheid geexhibitioneerd naakte huid,welvingen en vlezige lippen grotere troeven zijn dan haar acteertalent. Verwacht je dus maar aan strakke stretchtoestanden waar het lillend vlees elk moment uit lijkt te ploppen en een tot de verbeelding sprekende scène bij de sheriff. Ik kijk weleens graag zo’n surrealistisch, duistere film vol sarcastische humor en zinloos geweld. Maar om eerlijk te zijn denk ik dat er op dit moment maar één persoon is die deze ingrediënten kan vermengen tot een explosieve, entertainende cocktail : Tarantino. “The Bag Man” is een niet zo slechte thriller waar spijtig genoeg de spanning en suspense in ontbreken.
De professionele dief Jack laat zich verleiden tot een laatste opdracht voordat hij met pensioen gaat. De opdracht is simpel: het stelen van een tas met een mysterieuze inhoud voor maffiabaas Dragna. Wachtend op de uitwisseling bij een louche motel wordt Jack onophoudelijk gestoord door verschillende excentrieke personeelsleden, de griezelige manager, een corrupte sheriff en de van huis weggelopen knappe Carol. Al snel blijkt dat het afronden van de klus geen gemakkelijke opgave wordt.
Genre : Misdaad/Thriller
Land : VS
Cast :
John Cusack : Jack
Rebecca Da Costa : Rivka
Robert De Niro : Dragna
Regisseur : David Grovic
Mijn mening
"In all due respect,why don’t you just hire the FedEx?
Because I'm hiring you, Jack."
Inhoudelijk heeft regisseur David Grovic het niet al te moeilijk gemaakt. Jack (John Cusack) zien we samen met Dragna (Robert De Niro) zitten in deze laatste zijn privéjet, waar ze een nieuwe opdracht voor Jack bespreken. Een doodsimpele opdracht voor Jack, die naar we later vernemen al jaren klusjes opknapt voor Dragna. Hij moet ergens een tas oppikken en deze terug aan Dragna bezorgen zonder een blik te werpen op de inhoud ervan. Voor Jack een peulenschil om op te knappen, tot hij tot de vaststelling komt dat hij belaagd wordt door wildvreemden die allemaal iets weten over de tas en deze maar al te graag in hun bezit willen hebben.
Wat volgt is een opeenvolging van geschifte, duistere personages en vreemde vogels. Een receptionist die precies onder invloed is de hele tijd en die onschuldig en achterlijk lijkt tot je zijn rolstoel aanraakt. Een duo pseudo-geheimagenten. Een boomlange prostituee met een stel benen waar iedere vrouw op jaloers zou zijn en gekleed in een absurd uitziend Superwoman outfit. Tevens wordt ze begeleidt door een dwerg en een pooier met een ooglapje. Politieagenten die wel al te nieuwsgierig zijn en er nogal perverse verhoortechnieken op nahouden. En echt lang duurt het dan ook niet voordat de eerste slachtoffers vallen. Het ontaardt uiteindelijk in een ingewikkeld kat en muis spel, vol rare onbegrijpelijke kronkels in de verhaallijn en een toch redelijk ontgoochelende ontknoping waarbij “Seven” onmiddellijk in mijn gedachten kwam.
Hoe de twee welbekende acteurs De Niro en Cusack ertoe kwamen om hun medewerking te verlenen aan zo’n surrealistisch en zwartgallige film, is voor mij een totaal raadsel. Toegegeven, de beide heren hebben al een eeuwigheid geen gedenkwaardige film meer gemaakt. De laatste films die ik heb gekeken waar De Niro in meespeelde (“The big wedding”,”Killing Season”,”The Family” en “Last Vegas”) waren niet om te zeggen van het kaliber dat we normaalgezien van hem gewend zijn. Alhoewel hij aanzienlijk wat ervaring heeft qua gangstertje spelen, moet je je niet verwachten aan een soort Al Capone zoals in “The Untouchables”. Het enige gedenkwaardige en wat in het oog springt als het over Dragna gaat, is het wel het absurde en foute kapsel dat hem werd aangemeten. Ook Cusack’s bijdragen aan recente films waren ook maar minimalistisch en onbetekenend (“2012”,”The Numbers station”,”Grand Piano”,”The Prince”). Het enige wat wel opvalt is de ongeïnteresseerde en slaperige blik die hij in elk van deze films demonstreert (of is het misschien een poging om er onbewogen uit te zien). Achteraf gezien zou dit wel eens de link zijn tussen beide acteurs en de reden waarom ze hiervoor werden opgetrommeld.
Buiten de twee hoofdrolspelers die ondanks hun ondermaatse acteerprestaties toch aanvaardbaar presteerden (vooral Cusack die ondanks de chaos rondom hem stoïcijns kalm blijft) , was er Crispin Glover nog (jawel de George McFly uit “Back to the future”) die een onvergetelijke rol speelde als de lichtgestoorde receptionist Ned. Daartegenover stond dan wel de wanprestatie van Rebecca Da Costa als de sensuele Rivka wiens hoeveelheid geexhibitioneerd naakte huid,welvingen en vlezige lippen grotere troeven zijn dan haar acteertalent. Verwacht je dus maar aan strakke stretchtoestanden waar het lillend vlees elk moment uit lijkt te ploppen en een tot de verbeelding sprekende scène bij de sheriff. Ik kijk weleens graag zo’n surrealistisch, duistere film vol sarcastische humor en zinloos geweld. Maar om eerlijk te zijn denk ik dat er op dit moment maar één persoon is die deze ingrediënten kan vermengen tot een explosieve, entertainende cocktail : Tarantino. “The Bag Man” is een niet zo slechte thriller waar spijtig genoeg de spanning en suspense in ontbreken.
Het verdict 5/10
Links : IMDB, Moviemeter
Links : IMDB, Moviemeter
Post a Comment