How it ends (2018)

 English HereKorte Inhoud 
De wanhopige Will poogt terug naar huis te keren naar zijn zwangere vrouw Samantha. Hij moet hiervoor duizenden mijlen afreizen samen met zijn schoonvader Tom, waarmee hij een niet al te beste band onderhoudt. Te midden van dit alles is er een mysterieuze apocalyptische gebeurtenis gaande die de wereld in chaos doet verzaken.

Genre : Actie/Avontuur
Land : Canada/VS


Cast :
Forest Whitaker : Tom Sutherland
Theo James : Will Younger
Kat Graham : Samantha Sutherland


Regisseur :
David M. Rosenthal

Mijn mening 

I only have one question for you.
Are you coming with me?

How it ends.”. Tja, ik heb nog nooit een filmtitel meegemaakt die zo dubbelzinnig klonk achteraf. Vervang de punt maar door een vraagteken zou ik zeggen. Ook al was ik bij aanvang dolenthousiast. Nogmaals een film uit de Netflix Originals stal. En dan ook nog eens eentje waar Forest Whitaker in mag meespelen. Zonder twijfel één van mijn meest favoriete steracteurs. Staat er een film in de startblokken klaar met deze veelzijdige acteur, dan sta ik te popelen om deze te bekijken. De kalmte die hij uitstraalt is magistraal. Ook al staat hij op springen als een pas ontwaakte vulkaan. Spijtig genoeg kan hij deze kansloze film niet naar een hoger niveau brengen. Als het einde van de wereld zo saai wordt als deze film, dan maak ik er terstond zelf een einde aan.


How it ends.” is de zoveelste film over een post-apocalyptische wereld met de gebruikelijke clichés. Iets waar Theo James al ervaring mee heeft na zijn deelname aan de “Divergent” franchise. Nu, ik ben geen echte fan van de “Divergent” saga, maar ik moet wel toegeven dat die inhoudelijk en visueel veel meer te bieden had. “How it ends” is eentonig en heeft een repeterend karakter. Ik hoopte dat deze film een combinatie van “Cell” en “Mad Max” zou zijn, maar het bleek uiteindelijk een ellendig lange road-movie te zijn met steeds dezelfde terugkerende gebeurtenissen. Uiteindelijk begreep ik wel dat het meer over de band tussen Will (Theo James) en zijn schoonvader Tom Sutherland (Forest Whitaker) ging dan over het overleven in een chaotisch tot puin herleide wereld. De twee hebben een erg moeilijke relatie en tijdens de kilometers lange trip naar Seatle zie je stilaan het wederzijds respect groeien. Maar daar zat ik niet echt op te wachten.


Wat je voorgeschoteld krijgt is een soort crosscountry doorheen de V.S. langs stoffige wegen, verlaten spookstadjes en eindeloze vergezichten. En natuurlijk zijn er de gebruikelijke obstakels van militaire blokkades (die mits de juiste peptalk van Tom, braafjes aan de kant gaan) en radeloze op de vlucht geslagen mensen die maar één ding willen. En dat is zo snel weggeraken van het onheil. En zonder benzine is dat niet bepaald een gemakkelijke taak. Het resultaat is een gevecht voor dit kostbaar goedje. En dat dus de gehele film door. En zoals het gebruikelijk is in een post-apocalyptische films, zijn het de helden die in plaats van weg te vluchten tegen de stroom inrijden. Dichter naar de bron van heel de ellende. Doe daar nog hopen stoffig woestijnzand bij en een bende malloten (die door de Apocalyps hun rebelse aard naar boven halen) die met schietgeweren wild rond zich heen zwaaien, en het plaatje is compleet. Ze hadden beter wat meer gewerkt aan de inhoud. Nu leek het wel een verzameling ideeën die men bij elkaar geharkt heeft.


Nee, echt overweldigend kan je dit nauwelijks noemen. In “Seeking a friend for the End of the World” gebeurde er evenveel. Maar deze laatste was tenminste nog boeiend en onderhoudend te noemen. Toch enkele positieve randopmerkingen. Ten eerste het meisje Ricki (Grace Dove). Haar opmerkingen en handelingen waren bijdehand en soms ook redelijk humoristisch. Haar opmerking over de benamingen van Amerikaanse gevechtshelikopters deden mij eventjes mijn wenkbrauwen optrekken. Zo had ik het zelf ook nog nooit bekeken. En vervolgens is de manier waarop alles in beeld werd gebracht ook wel een vermelding waard. Maar verder sloeg deze would-be dystopische film de bal compleet mis. Het is niet echt een rijkelijke aanvulling voor dit welbekende genre.


Het Verdict 4/10
Links : IMDB, Moviemeter

How It Ends (2018) on IMDb

Geen opmerkingen

Mogelijk gemaakt door Blogger.