Thoroughbreds (2017)
Na jarenlang uit elkaar te zijn gegroeid blazen twee tienermeisjes in een buitenwijk van Connecticut nieuw leven in hun onwaarschijnlijke vriendschap. Daarbij leren ze dat niemand van de twee is wie ze lijkt te zijn. Een mogelijke oplossing voor hun beider problemen zou weleens moord kunnen zijn.
Genre : Komedie/Misdaad
Land : VS
Cast
Olivia Cooke : Amanda
Anya Taylor-Joy : Lily
Anton Yelchin : Tim
Paul Sparks : Mark
Regisseur
Mijn mening
First it was borderline personality,then severe depression,Er zijn zo van die films die qua verhaal eigenlijk niet veel voorstellen en toch een bepaalde indruk weten na te laten. Zo ook “Thoroughbreds” waar twee tienermeisjes, elk met een specifiek persoonlijkheidsstoornis, een plan verzinnen om iemand te vermoorden. De twee hebben elkaar al in een eeuwigheid niet meer gezien. Een eeuwigheid waarin veel verandert is. De één groeide op in een vermogende familie terwijl de ander een verleden heeft gekend waarbij het vermoorden van haar eigen paard een voorname rol speelde. Maar ondanks de tegenstellingen, wordt de oude, verwaarloosde vriendschapsband terug hersteld. En voordat ze het weten zitten ze samen een moord te beramen. Raar maar waar. Ondanks dat het gaat over een moord, is het eigenlijk best een leuke en komische film. En dat vooral door de boeiende conversaties vol droge, nonchalante humor. Soms lijkt het alsof de beide jonge meisjes totaal ongevoelige personen zijn. Wat dan wel weer toepasselijk is voor één van hen.
yesterday, she said it was antisocial with schizoid tendency.
She's basically just flipping to random pages of the DSM-5
and throwing medications at me.
But I have a perfectly healthy brain.
It just doesn't contain feelings.
Olivia Cooke, die de rol van de apatische Amanda op zich nam, vond ik adembenemend en buitengewoon in de film “Me and Earl and the Dying Girl”. Een film die moeilijk te overtreffen valt. Ook al is haar acteerwerk in “The Signal” (in beperkte mate), “The Quiet Ones” en “Ready Player One”
(ook al ligt daar de nadruk op het visuele) niet zo slecht, toch steekt
de aangehaalde film er ver bovenuit. Alhoewel. Wat ze in “Thoroughbreds”
laat zien, mag er gerust mee wedijveren. Dit was alweer genieten van
begin tot einde. De manier waarop ze de persoonlijkheid van Amanda
speelt is werkelijk magnifiek. En ook al is deze film bloedserieus
bedoelt, zal haar houding ongewild voor komische situaties zorgen.
Hou je dus wel van een doordacht verhaal dat niet zomaar losweg in
elkaar is geflanst, dan moet je zeker deze film een kans geven. En
daarnaast kan je dan ook nog eens genieten van Anton Yelchin die spijtig
genoeg om het leven kwam in een triest ongeval. Ik dacht dat “Green Room”
de laatste film was waar ik hem in zag schitteren. Maar het is vooral
het literaire steekspel dat zich afspeelt tussen de twee vrouwelijke
hoofdpersonages dat op mij een indruk maakte. Het leek soms wel een
Shakespeareaans toneelstuk waarbij men gebruik maakt van weloverwogen
woorden in een subtiele dialoog. Ik had noot gedacht een conversatie op
zich, me zo zou boeien. De wonderen zijn de wereld nog niet uit.
Post a Comment