Ready Player One (2018)
In de nabije toekomst ontsnapt de geïsoleerde tiener Wade Watts van zijn saaie bestaan wanneer hij inlogt op OASIS, een wereldwijd gebruikte virtuele utopie waar gebruikers idyllische alternatieve levens kunnen leiden. Als de excentrieke miljardair die OASIS heeft verzonnen komt te overlijden, stelt hij zijn enorme fortuin beschikbaar aan de winnaar van een grote virtuele schattenjacht. Wade gaat als een van miljoenen gamers op jacht naar de schat en moet het al snel opnemen tegen grote bedrijven en andere tegenstanders die er alles aan doen om de schat het eerst te vinden.
Genre : Avontuur/SF
Land : VS
Cast :
Regisseur :
James Halliday saw the future.
And then he built it.
He gave us a place to go.
A place called ... THE OASIS.
Recent kreeg ik een Playstation VR set als verjaardagscadeau en heb sindsdien al aardig wat uren rondgestruind in verschillende virtuele werelden. Ik begrijp dus maar al te goed dat in films zoals “Ready player one” de bevolking meer tijd spenderen in deze artificiële omgeving als in de werkelijke. Zoals men al opperde aan het begin, deze virtuele fantasiewerelden zijn zo aanlokkelijk omdat er zoveel te beleven valt. Maar ook omdat je als individu zoveel kunt zijn. Net als in “2047 : Virtual Revolution” lijkt het alsof de hele mensheid het contact met de werkelijkheid verloren is en hun hele fortuin verkwisten aan digitale upgrades en gadgets en hun gehele vrij tijd rondlopen met zo’n futuristisch uitziende VR-bril. Spijtig genoeg is dan ook de moraal hetzelfde als in deze laatste film. Namelijk dat men de virtuele bindingen moet doorknippen en weer terug gaat leven in de realiteit. Misschien zit hier wel een grond van waarheid in. In onze huidige maatschappij is de kunst van communiceren en socialiseren aan het verpieteren doordat we dit meer op een digitale manier doen.
Neen, het verhaal op zich is niet echt episch. De beelden en de algehele
sfeer daarentegen wel. De eerste opdracht met de aartsmoeilijke
straatrace volgestouwd met hindernissen, was al iets om van te kwijlen.
Dat er een T-Rex en een dolgedraaide King Kong bij te pas kwamen, was
misschien lichtelijk overdreven. Maar voor de rest zag dit gedeelte er
toch wel actierijk en flitsend uit. Daar zou ik dolgraag ook wel eens
aan willen deelnemen. Idem voor de locatie Doom. Een deathmatch daar
meemaken moet toch ook enorm energiek en opwindend zijn. Maar
voornamelijk is “Ready player one” een reusachtige knipoog en
nostalgische terugblik op de jaren 80. En dit op allerlei gebied. Zowel
de muziek, de film als de gamewereld uit dit tijdperk wordt omvangrijk
bewierookt. De hele film is dus volgepropt met verwijzingen hiernaar. De
DeLorean uit “Back to the future”. Een zwevende dansvloer met de
soundtrack van de Bee Gees. De Atari spelletjes en een t-shirt van Joy
Division. Een veelvoud aan befaamde personages die als avatar komen
opdraven in de VR wereld. Je mag er zeker van zijn dat elke scene wel
een verwijzing bevat. Het lijkt alsof Steven Spielberg niet alleen de
helden op zoektocht stuurt naar de Easter Egg, maar ook de toeschouwers
eenzelfde taak heeft toebedeelt. Vind zoveel mogelijk verborgen
verwijzingen.
Post a Comment