Wildling (2018)
Anna brengt haar hele jeugd door onder de hoede van een mysterieuze man die ze alleen als papa kent. Hij houdt haar opgesloten op een zolder en maakt haar bang voor de 'Wildling', een kind-etend monster dat buiten rondzwerft. Op 16-jarige leeftijd wordt Anna bevrijd door de sheriff Ellen Cooper, die haar helpt een nieuw leven te beginnen als een normale tiener. Maar als Anna's lichaam begint te ontwikkelen, komen haar kindernachtnachtmerries terug met wraak, die leiden naar een angstaanjagend geheim.
Genre : Drama/Fantasy/Horror
Land : VS
Cast
Regisseur
Do you want to hear a story?
Do you want me to tell you about the Wildling?
“Wildling” is een vreemdsoortige film waar je niet direct een etiket op kan plakken. Soms voelt het aan als een tienerfilm over pas ontluikende liefde. Anderzijds kan je het niet direct een tienerfilm noemen. Het is een soort coming of age film met een alternatieve wending. Je zou het ook horror kunnen noemen met invloeden uit films over weerwolven. Maar eigenlijk behoort een “Wildling” tot een ander soort familie van mythologische wezens. En dan is er het moment dat Anna (Bel Powley) na jarenlange isolatie in de bewoonde wereld wordt opgenomen en plotsklaps geconfronteerd wordt onze maatschappij. Ik moest onmiddellijk denken aan films zoals “Mama” en “Pete's Dragon” waar zich iets gelijkaardigs afspeelde. Voeg hier nog jachttaferelen in een bebost gebied aan toe en je kan direct concluderen dat deze film niet direct te klasseren valt onder één welbepaald genre. Op dat vlak is het dan toch al uniek te noemen.
Ook leek het me onwaarschijnlijk dat Anna na jarenlang afgesloten te
zijn van de buitenwereld zonder enige interactie met andere individuen
zich zo snel aangepast heeft. En kan zo’n uniek iemand door de haar
omringende leefwereld niet beter in bescherming worden genomen? Hoe is
het mogelijk dat Anna zonder enig probleem plotsklaps al naar een
publieke school kon gaan? Zo’n omgeving vol vijandigheid en voor haar
redelijk onbekende emoties. Ik kan me best voorstellen dat dit enorm
verwarrend is voor haar. Laat staan dat je ze naar een bruisend party
laat gaan met oorverdovende boenkende muziek en liters alcohol. Ze
spartelt als een vis op het droge. Het moment dat Ellen (Liv Tyler) een
pakje maandverband voor de neus van Anna deponeert, vond ik ook al
lachwekkend. Ik veronderstel toch dat ze geen flauw idee heeft wat het
is en waar het voor dient. Trouwens, ik had ook al moeite om Liv Tyler
te herkennen (ook al een “Lord of the Rings” deelneemster).
Misschien mis ik dat feeachtige. Ofwel begint haar schoonheid te tanen.
Maar dat is een ander soort mijmering mijnentwege. En tenslotte vond ik
het slotoffensief van Daddy vreselijk overdreven. Hoe hij dat
klaargespeeld heeft (als je de film kijkt, zal je wel begrijpen wat ik
bedoel), blijft me alsnog een raadsel.
“Wildling” is zeker geen slechte film. Maar achteraf gezien is
het allemaal nogal wazig en oppervlakkig. Niet dat een uitgebreide en
gedetailleerde uitleg noodzakelijk is. Maar ik had toch wat meer
achtergrondinformatie verwacht over het ontstaan van deze mythische
wezens. Misschien is het ook wel omdat de film op te veel genres mikt.
Het sprookjesachtige vermengt zich met horror elementen en vloeit
vervolgens moeiteloos over in drama. “Wildling” kan probleemloos
toegevoegd worden aan één of andere natuurdocumentaire over met
uitsterven bedreigde diersoorten. Nooit gedacht dit concept ooit te zien
in een soft-horror fantasy verhaal. Als er iets is waar deze film met
vlag en wimpel voor slaagt, dan is het wel het eigenzinnige gebruik van
het aloude weerwolven concept. Kortom, een vreemdsoortige, bijzondere
film.
Post a Comment