Looper (2012)

 English HereKorte Inhoud
In het jaar 2044 werkt Joe in een groep van moordenaars genaamd "Loopers". Ze werken voor de maffia en vermoorden de mensen die terug in de tijd worden gestuurd. Joe herkent op een dag een slachtoffer als zichzelf. Hij aarzelt voor een moment waarop zijn oudere zelf ontsnapt.

Genre : SF
Land
: USA


Cast :
Joseph Gordon-Levitt : Joe
Emily Blunt : Sara
Bruce Willis : Old Joe

Pierce Gagnon : Cid

Regisseur :
Rian Johnson

Mijn mening

Nog eens een degelijke en onderhoudende SciFi. Ik vond dit een schitterende film vanwege twee zaken.Het gegeven van tijdreizen is al meermaals gebruikt, maar het feit dat mensen vanuit de toekomst worden gestuurd en dan door een Looper worden geëlimineerd is een uniek gegeven (Of ik moet me al schromelijk vergissen maar dacht niet dat ik dit ooit ben tegengekomen in andere films) De Looper wordt op pensioen gestuurd nadat zijn alter ego vanuit de toekomst komt beladen met goud. Tricky maar vernuftig.


Het acteerwerk van Pierce Gagnon als Cid vond ik bij momenten subliem en verbazingwekkend wetende dat het zo`n ukkie nog is. Die ogen die opkijken naar de jonge Joe bij de vraag of die al mensen heeft gedood. Die razernij in die blik op het einde als hij geconfronteerd wordt met Bruce Willis. En dat voor zo een klein knulletje. Schitterend.


De rest van de film vond ik wel entertainend. Niet bijster origineel natuurlijk en reeds gebruikt in andere films nl. het veranderen van de toekomst door in het heden drastische wijzigingen te doen. Of er fouten in zitten of niet, lijkt me alleen te leiden naar banale en filosofische discussies waarin men alleen maar zit te gissen wat de uitkomst zou zijn. Tijdreizen is en blijft in mijn ogen onmogelijk. T`is dan ook SF.


The setting en scenery vond ik afwisselend schitterend met een "Blade Runner"-achtig gevoel en soms vreselijk uitziend zoals de auto`s voorzien van precies opgeplakte zonnecellen en een Gamma-achtig uitziende buis naar de benzinetank. De Star Wars-achtige vliegende motorfietsen waren dan wel weer prachtig. Bruce Willis vond ik maar doorsnee en naar mijn gevoel weeral gebruikt om een bepaalde standing te geven aan deze film. Gordon-Levitt verraste me aangenaam en zat voor mij van het begin juist in zijn rol. Hij deed me meermaals denken aan Gigolo Joe uit "A.I." met zijn soms plastieken uiterlijk. Het was dus eigenlijk een soort mix van "Twelve Monkees", "Terminator" en "Firestarter".



Het verdict : 7 / 10

Links : IMDB , Moviemeter

Geen opmerkingen

Mogelijk gemaakt door Blogger.