Ithaca (2015)
Korte Inhoud
Californië ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Homer Macauley is een 14-jarige jongen die opgroeit in het kleine stadje Ithaca. Zijn oudere broer Marcus vecht aan het front en de oudere zus Bess studeert. Aan Homer de taak om voor zijn moeder Katie, sinds twee jaar weduwe, en zijn jongere broertje Ulysses te zorgen. Om die reden werkt hij 's avonds als bezorger van telegrammen, terwijl hij overdag op school zit. Homer is vastbesloten de snelste telegrambesteller ter wereld te worden maar al snel blijkt hij gevangen tussen droom en werkelijkheid als hij mensen moet informeren over gesneuvelde geliefden en andere ernstige zaken.
Genre : Drama
Land : VS
Cast :
Alex Neustaedter : Homer Macauley
“Okay, the faster you deliver messages, the more you can deliver.
The faster you pick up outgoing messages, the more we can send.
The more we can send, the better our chances of beating western union and staying alive.
We're postal telegraph.
We get there swiftly.
We're polite to everyone.
We take off our hats in elevators and above all things,
we never lose a telegram.”
“Hola”, dacht ik eventjes. Een drama waar Meg Ryan en Tom Hanks hun
kunsten vertonen. Een vervolg op de magistrale romantische komedie “You’ve got mail”.
Tja, het gaat wel over het versturen van berichten, maar Hanks zal er
niet veel versturen. Of het moeten al telegrammen zijn vanuit het
hiernamaals. En de berichten die hier verstuurd worden zijn nog van voor
het internet tijdperk. Toen hadden ze gelukkig geen last van spam of
ransomware, maar om het telegram binnen een aanvaardbaar tijdsbestek bij
de geadresseerde te krijgen hadden de telegraafdiensten nood aan
jeugdige benen die zich het ziel uit hun lijf fietsten. En daar “Ithaca”
zich situeert tijdens de 2de wereldoorlog, waarbij veel Amerikaanse
jongeren naar het Europese continent waren afgescheept om het tij daar
te doen keren, is het niet verwonderlijk dat de meeste berichten geen
goed nieuws brachten.
Dat is iets waar Homer Macauley (Alex Neustaedter) mee geconfronteerd
wordt. Hij heeft zijn zinnen gezet op de titel van snelste koerier per
fiets. Ondanks dat hij gedurende de hele film als een soort Cavendish
heen en weer racet, is de film op zijn eigen nogal traag uitgevallen.
Grootste verrassing was de toch wel beperkte bijdrage door Tom Hanks. Deed
hij dit als vriendendienst voor Meg Ryan die hiermee debuteert als
regisseuse? Of was het om de voormalige filmchemie nog eens naar boven
te halen? De film was daarentegen wel enorm voorspelbaar. Het lot waar
Homer gezwind naartoe sprintte, kon ik al vroeg in de film raden. Ik
weet ook wel dat het niet de bedoeling was om er een mysterieus raadsel
van te maken. Maar ik hoopte toch op een klein beetje verwondering.
Uiteindelijk draait het allemaal weeral rond de angst en hoop die
achtergebleven families hebben over hun naar de oorlog uitgezonden
zonen. Dat in combinatie met een jongen die door deze telegrammen
geconfronteerd wordt met de minder aangename gebeurtenissen in het
leven.
Californië ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Homer Macauley is een 14-jarige jongen die opgroeit in het kleine stadje Ithaca. Zijn oudere broer Marcus vecht aan het front en de oudere zus Bess studeert. Aan Homer de taak om voor zijn moeder Katie, sinds twee jaar weduwe, en zijn jongere broertje Ulysses te zorgen. Om die reden werkt hij 's avonds als bezorger van telegrammen, terwijl hij overdag op school zit. Homer is vastbesloten de snelste telegrambesteller ter wereld te worden maar al snel blijkt hij gevangen tussen droom en werkelijkheid als hij mensen moet informeren over gesneuvelde geliefden en andere ernstige zaken.
Genre : Drama
Land : VS
Cast :
Alex Neustaedter : Homer Macauley
Sam Shepard : Willie Grogan
Meg Ryan : Mrs. Macauley
Regisseur : Meg Ryan
Meg Ryan : Mrs. Macauley
Regisseur : Meg Ryan
“Okay, the faster you deliver messages, the more you can deliver.
The faster you pick up outgoing messages, the more we can send.
The more we can send, the better our chances of beating western union and staying alive.
We're postal telegraph.
We get there swiftly.
We're polite to everyone.
We take off our hats in elevators and above all things,
we never lose a telegram.”
Door de korte speelduur is Meg Ryan er niet in geslaagd om de fragiele
persoonlijkheid van Homer op een ordentelijke manier te ontrafelen. Zijn
sprong naar volwassenheid is redelijk abrupt door het overlijden van
zijn vader en het vertrek van zijn oudere broer. Een broer die onderweg
naar het front vreselijk lange brieven schrijft naar zijn jongere
broertje, voorzien van zo’n prozaïsche schrijfstijl dat het wel lijkt
alsof hij zelf een Pullitzer prijs wil winnen. Waarschijnlijk was het
sporadisch voorlezen van flarden uit deze brieven bedoeld om dramatiek
in de film te brengen. Uiteindelijk vond ik het redelijk storend. Een
korte speelduur met een verscheidenheid aan verhaallijnen resulteert in
onafgewerkte en snel afgehaspelde gedeeltes. Het verlies van een
vaderfiguur, de verantwoordelijkheid als oudste zoon, het plichtsgetrouw
uitvoeren van een job als koerier, de desastreuze berichten,
oorlogstaferelen, de dramatiek van een oudere telegrafist en een moeder
die zo nu en dan “Sixth Sense” ervaringen heeft. En dan zijn er
nog een aantal onbelangrijke (maar toch eventjes aangehaalde)
nevenplotjes. Het is allemaal een beetje te veel.
Echt slecht zijn de vertolkingen niet. Maar het lijkt wel alsof iedereen
een beetje in het duister tast over zijn personage. Vooral Homer’s baas
Tom Spangler (Hamish Linklater) is zo’n wazig figuur. Over Ryan en
Hanks kunnen we kort zijn. Zo kort als hun effectieve speelduur.
Verwaarloosbaar. De enigen waar ik effectief van genoten heb zijn
Neustaedter (evident natuurlijk), Sam “Midnight special”
Shepard en de schattige Ulysses (Spencer Howell) wiens knuffelfactor
erg hoog is. ’t Is vooral Shepard die kortstondig indruk maakt. Een
schitterend en intrigerend personage. Maar verder maakt dit coming of
age oorlogsverhaal een redelijk comateuze indruk. Er zit niet veel leven
in dus.
Post a Comment