Jigsaw (2017)
Overal in de stad worden lijken gevonden, elk op gruwelijke wijze overleden. Al het onderzoek wijst op slechts een mogelijke dader: John Kramer. Dat terwijl die toch echt dood zou moeten zijn... Is hij terug om de wereld eraan te herinneren dankbaar te zijn voor het leven of is het een val opgezet bij een moordenaar die zijn eigen spel speelt?
Genre : Horror
Land : UK/China/Canada
Cast :
Matt Passmore : Logan
Hannah Emily Anderson : Eleanor
Callum Keith Rennie : Detective Halloran
Regisseur :
Michael Spierig, Peter Spierig
“Salvation can be yours, if you cleanse yourselves of the habitual lies which have brought you here.
Lies that you have told yourselves, lies that have brutalized others.
Confess.
The truth will set you free.”
Als ik naar een YouTube filmpje kijk waarbij een honkbal met een duizelingwekkende vaart een tegenstander raakt op een plek die normaal gezien dient om te zorgen voor het nageslacht, dan maak ik soms ongewild zelf ai-geluiden en trek een pijnlijke grimas. Dat had ik dus ook bij het bekijken van de eerste “Saw” films. En niet bij deze episode uit de “Saw” saga. De originele film is fenomenaal en zonder enige twijfel het beste wat er te bekijken valt op gebied van torture-films. Zowel lichamelijk als op psychologisch vlak. Misschien speelt ook het feit mee dat deze baanbrekende horror geregisseerd werd door sterregisseur James Wan. Een zenuwslopende en spannende verhaallijn met extreme vormen van fysiek geweld. Telkens worden de geviseerde slachtoffers tot het uiterst gedreven om hun pijngrens te verleggen om op die manier hun vrijheid terug te bekomen.
Het eerste wat me opviel was het softe karakter van de film. Oké, je zal
wel enkele bloederige fragmenten voor ogen krijgen (een half afgezaagd
hoofd bijvoorbeeld), maar het ziet er meestal allemaal redelijk
beschaafd uit. In de eerste "Saw" films werden de martelpraktijken op niet
zo onschuldige slachtoffers redelijk expliciet in beeld gebracht en
vond ik het soms toch wel regelrecht wansmakelijk (denk maar eens aan
het fragment met de “Pig vat” val). In “JigSaw” is het schokeffect niet hetgeen dat voorop staat, maar wel de mythe die leeft rond de figuur John Kramer. Al of niet dood.
Post a Comment