Personal Shopper (2016)
De 25-jarige Maureen heeft een baan die ze haat: ze bekommert zich om de garderobe van een mediafiguur. Iets beters vond ze echter niet om haar verblijf in Parijs te kunnen betalen, en te wachten. Wachten tot de geest van haar tweelingbroer opduikt. Deze is enkele maanden eerder verdwenen. Tot dan blijft de pauzetoets van haar leven ingedrukt.
Genre : Drama/Mysterie
Land : Frankrijk/Duitsland/België
Cast :
Kristen Stewart : Maureen
Sigrid Bouaziz : Lara
Nora von Waldstätten : Kyra
Regisseur :
Olivier Assayas
“For me, Lewis was someone deeply intuitive of others.
He understood things that went unspoken.
Maybe because he knew he was going to die.”
Heb je de laatste tijd last van slaapstoornissen zodanig dat je telkens opstaat met reusachtige wallen onder de ogen? Of ben je hyperkinetisch dankzij een overdosis cola tijdens een nachtje “binge watchen”? Geen probleem. Gewoonweg de film “Personal shopper” opstarten en je bent zonder enige twijfel verlost van dit euvel. Zou er een categorie bestaan voor de Oscaruitreiking van “Meest saaie film van het jaar”, dan had deze film het op modebewuste sokken gehaald. Kort samengevat : Maureen (Kristen Stewart) zie je de gehele film shoppen voor high-society madam Kyra (Nora von Waldstätten), rondscheuren op haar brommertje, sigaretten rokend mediteren en een hele reeks berichtjes versturen op haar iPhone. En vervolgens wacht ze op een teken van leven (hoe dubbelzinnig) van haar onlangs gestorven broer Lewis. Buiten wat ectoplasma en knetterende lichtverschijnselen, is er niets spookachtigs te bekennen. Een slaapverwekkende vertoning dus. En daar kunnen zelfs de paar scenes waarin Stewart halfnaakt rondhuppelt en zichzelf bevredigt niks aan verhelpen. Haar cupmaatje is van hetzelfde kaliber als deze film. Pover.
“Personal Shopper” is weer zo’n arthouse creatie waar de
artificiële modewereld uitermate goed bij past. Zowel de film als die
modewereld hebben hetzelfde irriterende effect op me. Beide creëren een
kunstmatig product dat redelijk pretentieus overkomt en als doelgroep de
happy few voor ogen heeft. De arthouse filmliefhebbers zijn die happy
few die in staat zijn het abstracte en symbolische achter zo’n
intellectuele film te zien. In de modewereld zijn het die happy few die
zich kunnen permitteren om een exclusief, in elkaar gefrutseld stuk
confectie aan te schaffen, om dan na een bepaalde periode luid te
verkondigen dat het al uit de mode is. Wie kan me overigens uitleggen
wat het nut is van zo’n draadvormig korset dat Maureen op een bepaald
moment uitprobeert? De kenners zullen hoogstwaarschijnlijk moord en
brand schreeuwen en me afschilderen als één of andere debiel die geen
verstand heeft van mode. Ik hoop voor mezelf dat dat zo blijft.
Post a Comment