The Shape of Water (2017)

1962, gedurende de Koude Oorlog. De dove schoonmaakster Elisa vindt op een dag samen met haar collega Zelda een visachtig creatuur waarvoor ze snel empathie voelt. Dit wezen is de laatste van zijn soort en wordt door de Amerikaanse overheid bestudeerd om eventueel te worden ingezet in het leger of in de ruimtevaart. Bijgevolg probeert Amerika dit verborgen te houden voor Rusland. Elisa wil het amfibisch wezen helpen ontsnappen uit het laboratorium.
Genre : Fantasy/Avontuur
Land : VS
Cast :
Sally Hawkins: Elisa Esposito
Michael Shannon : Richard Strickland
Octavia Spencer: Zelda Fuller
Regisseur :
Guillermo del Toro
“The natives in the Amazon worshipped it.
Like a god.
We need to take it apart, learn how it works.”
Ik heb deze net de avond voor de Oscar uitreiking nog gekeken, omdat ik aan mijn water (tja) kon voelen dat deze film wel eens het felbegeerde beeldje in de wacht zou kunnen slepen. Initieel wou ik ook niet mijn mening over de film wereldkundig maken. Maar daar ik mijn mening al gedeeltelijk had neergeschreven, dacht ik de ruwe kantjes eraf te schaven en het dan toch te publiceren. Om eerlijk te zijn reken ik me niet bij de grote schare bewonderaars van “The shape of water”. Ook al ging ik er met grote verwachtingen naar kijken en was het een creatie van Guillermo del Toro, wiens vorige geziene films ik wel kon appreciëren, was ik toch maar matig enthousiast hierover. Op het uiteinde bleef ik zitten met een “was het dat ?” gevoel. Waarom de juryleden van de academie massaal gevallen waren voor deze film, is voor mij echter een klein raadsel. Want echt wereldschokkend, adembenemend en grensverleggend is deze film nu ook weer niet.
Natuurlijk is “The shape of water” meer dan alleen maar een film
over een reddingsactie die op poten is gezet door een schoonmaakster
zonder geluid. Een schoonmaakster wiens mededogen ervoor zorgt dat ze na
verloop van tijd hard gekookte eieren begint binnen te smokkelen en een
plan opstelt (grootser dan dit uit “The Great Escape”) om die arme vis
te redden. “The shape of water” is ook meer dan alleen maar een
romantisch verzinsel waarbij een schriel schoonmaakstertje zich in de
vinnen werpt van een wonderbaarlijk wezen en zich totaal verliest na
diep in die uitpuilende vissenogen te kijken. Guillermo Del Toro hekelt
de onverschilligheid en bevooroordeeldheid uit die jaren als centraal
thema. Een thema dat ook in onze hedendaagse maatschappij nog van
toepassing is. Het anders zijn als individu en het uitsluiten en
uitbuiten door diegenen die zichzelf zien als normaal, wordt hier op
veelvuldige manieren gesymboliseerd. Een schoonmaakster die stemloos is.
En haar collega (Octavia Spencer) die een andere huidskleur heeft. Een
al iets oudere, homoseksuele buurman (Richard Jenkins) wiens geflirt
niet door de eigenaar van een ijssalon geapprecieerd werd. En last but
not least, het wonderbaarlijke zeepaardje wat eerst een raadsel en
naderhand een bedreiging vormt klaarblijkelijk.
Zonder twijfel is Guillermo del Toro een meester in visualiseren en een ware visionair. Hij creëert een unieke sfeer in zijn films waardoor je oren en ogen tekort komt. Ik ben echter nooit echt overdonderd door het inhoudelijke bij zijn films. Misschien is de boodschap gesofisticeerd genoeg. Maar telkens blijf ik op mijn honger zitten. Ik veronderstel dat het sudderende onderwerp in deze film een beetje in de lijn ligt van de waardes die dit jaar breed uitgesmeerd werden tijdens de uitreiking. De gelijkheid van geslachten. Het niet tolereren van grensoverschrijdend gedrag. En het feit dat de Oscaruitreiking een meer blank getinte zaak is. Het is allemaal kwestie van de juiste snaren te raken.

Post a Comment