The Meg (2018)
Een onderzoeksduikboot - onderdeel van een internationaal
diepzee-observatieprogramma - wordt aangevallen door een enorm wezen
waarvan werd gedacht dat deze was uitgestorven. De duikboot met de
bemanning ligt nu op de bodem van de oceaan, met de bemanning gevangen.
Onder flinke tijdsdruk wordt de ervaren diepzeereddingsduiker Jonas
Taylor ingeschakeld, om de bemanning te redden van de enorme
prehistorische 25 meter lange haai, bekend onder de naam megalodon.
Genre : Actie/SF
Land : VS/China
Cast
Regisseur
Jonas said something attacked them.
Something big enough to destroy a new submarine.
Al een geluk dat ik deze film op het grote scherm heb gekeken. Op het grote witte doek was de Megalodon (vandaar de titel “The Meg”) nog imposanter. Maar dat is dan ook het enige dat men kan zeggen over deze film. Elke film die als hoofdpersonage een mensenhaai opvoert die plotsklaps transformeert in een psychopathische, bloeddorstige mensenjager, wordt genadeloos vergeleken met de film der filmen als het hierover gaat. “Jaws” natuurlijk. Een mijlpaal in dit genre en vanzelfsprekend onovertrefbaar. Geef “The Shallows” en “47 Meter down” een kans en je zal merken dat je er nogal apathisch naar kijkt zonder enig gevoel van spanning. Wil je nog opvallen in het haaiengenre dan slinger je er wat tornado’s in, zodanig dat de mensenhaaien zich op een heel andere manier verplaatsen. In het geval van “The Meg”, haalden ze er een prehistorische haai bij die erin slaagde om door een soort natuurlijke afscheiding in de oceaan te zwemmen. Wil je “Jaws” overtreffen, dan maak je het allemaal nog grootser en indrukwekkender. Maar behalve de gigantische afmetingen van “The Meg” was deze film nergens echt gigantisch.
Ik keek er wel naar uit om “The Meg” te zien, ook al wist ik dat
het een ferm overdreven en hersenloos spektakel zou worden. Het feit dat
Jason Statham erin meedeed was voor mij al voldoende om deze te gaan
kijken. Met Statham verveel je je nooit. En het is altijd grappig hoe
hij zijn tegenstanders telkens droogweg bijeenveegt. Ik was dan ook
benieuwd hoe hij deze reuzehaai zou aanpakken. Dat was dan ook het
eerste waarover ik ontgoocheld was. Het leek wel alsof ze er een
serieuze Statham van gemaakt hadden. Geen gortdroge one-liners. Weg
humor. En waarschijnlijk hadden ze er ook mee gedreigd om zijn mond uit
te spoelen met zeep telkens hij zou vloeken en het “F”-woord zou
uitspreken. Statham de diepzeeduiker die wegkwijnt ergens in een
Aziatische bar omdat hij met een enorm schuldgevoel zit vanwege een
achtergelaten crew op de zeebodem. En naderhand ontstaat er ook nog iets
romantisch tussen hem en de Chinese Suyin (Bingbing Li). En ontfermt
hij zich ook nog over het lieftallige dochtertje Meiying (Sophia Cai).
Kan het nog zoetsappiger worden?
Ja, het kan nog zoetsappiger als de reuzehaai zich ook nog eens
beschaafd begint te gedragen. Geef toe. Zo’n mega-haai zal toch een
constant hongergevoel hebben. Als je dan een overbevolkt strand hebt met
immens veel jongeren die liggen te spartelen in het zilte water, dan
verwacht je toch een regelrecht bloedbad met een ongezien aantal
verscheurde tienerlichamen. ’t Is niet zo dat ik daar reikhalzend naar
uitkijk, maar dat verwacht je eigenlijk toch wel een beetje. Dit valt
dus redelijk tegen en ik begon te twijfelen aan het goed functioneren
van het natuurlijke radarsysteem dat een haai normaal gezien bezit. En
als ik slechts eenmaal opschrik nadat een onschuldig walvisjong tegen
een raam tikt, dan kan ik gerust stellen dat qua spanning het ook al
niet veel voorstelde.
Al bij al was dit niet echt een bezoekje aan de bioscoop waard. Ik ben al blij dat ze bij de snoepstand zich vergiste en me teveel wisselgeld teruggaven waardoor de smikkelwaar die ik en mijn echtgenote mee de zaal insleurde zo goed als gratis waren. Hierdoor smaakte de popcorn bij deze popcorn-film dubbel zo goed. En dat is een positieve noot waar de film zelf niets mee te maken heeft. “The Meg” was een mega tegenvaller.
Post a Comment