What still remains (2018)
Korte Inhoud
Genre : Drama/Thriller
Land : USA
Cast
Regisseur
Als je de synopsis leest van deze film, zal je reactie op dat moment waarschijnlijk hetzelfde zijn als die van mij. “Jezus, niet alweer zo’n post-apocalyptische film waarbij de wereldbevolking is gedecimeerd tot een handvol overlevenden, terwijl het aardoppervlak geteisterd wordt door bloeddorstige zombies of oorlogszuchtige aliens die het jarenlang eten van zoutloze aardappelen beu zijn en hier onze natuurlijke zoutmijnen komen plunderen”. Wel, in wezen komt het daar wel op neer, maar is van heel het apocalyptische niet echt veel te merken. Je zal geen enkele zombie of buitenaardse te zien krijgen. Nu, de epidemie die ervoor gezorgd heeft dat de wereldbevolking uitgedund werd, is dan ook al 25 jaar geleden uitgebroken. Misschien daarom dat de nadruk hier ligt op de overlevenden in plaats van op de Apocalyps zelf.
“What still remains” is geen spannende film met zenuwslopende
confrontaties en gevechten op leven en dood. Het is eerder een
sociodrama en een “coming of age” in een terug recht krabbelende
wereld. Het is het verhaal over vertrouwen en wantrouwen. En
vanzelfsprekend het terug opleven van geïsoleerde communes waar
individuen op een bepaalde manier zich boven anderen plaatsen om
zogezegd een veiligere koers te varen. Dat het religieus aspect hier aan
bod komt is eigenlijk nogal logisch. In dagen van tegenspoed is er
altijd dat “zich richten naar een hogere macht” dat zich meester maakt
van de mensen. Dat er enkele snuggere slimmeriken zijn die dit dan
weeral misbruiken in hun voordeel en met een eigen vorm van religie
afkomen, is ook niet wereldschokkend. Het positiefste aan deze film is
het samenspel tussen Lulu Antariksa en Colin O’Donoghue. Voor de rest
brengt het niks nieuws en krijg je een ik-heb-het-al-eens-eerder-gezien
gevoel. Alleen betrapte ik me op het neurieën van “It’s the end of the world as we know it”. Alleen de “And I feel fine” is niet echt op zijn plaats na het zien van “What still remains”.
Twintig jaar na een virusuitbraak die de wereldbevolking heeft
gedecimeerd heeft een geharde 19-jarige een bestaan opgebouwd in de
wildernis. Anna is haar familie verloren en probeert te overleven in de
geïsoleerde omgeving. Wanneer een eenzame reiziger haar een plek
aanbiedt in zijn dorp, moet ze beslissen of ze haar vertrouwde omgeving
verlaat met het risico op besmetting. Ze besluit de vreemdeling te
vertrouwen en belandt met Peter in een wereld die ze nog nooit heeft
gezien.
Genre : Drama/Thriller
Land : USA
Cast
Regisseur
Dreams give us hope.
And if we don't have hope, then what's the point in living?
Als je de synopsis leest van deze film, zal je reactie op dat moment waarschijnlijk hetzelfde zijn als die van mij. “Jezus, niet alweer zo’n post-apocalyptische film waarbij de wereldbevolking is gedecimeerd tot een handvol overlevenden, terwijl het aardoppervlak geteisterd wordt door bloeddorstige zombies of oorlogszuchtige aliens die het jarenlang eten van zoutloze aardappelen beu zijn en hier onze natuurlijke zoutmijnen komen plunderen”. Wel, in wezen komt het daar wel op neer, maar is van heel het apocalyptische niet echt veel te merken. Je zal geen enkele zombie of buitenaardse te zien krijgen. Nu, de epidemie die ervoor gezorgd heeft dat de wereldbevolking uitgedund werd, is dan ook al 25 jaar geleden uitgebroken. Misschien daarom dat de nadruk hier ligt op de overlevenden in plaats van op de Apocalyps zelf.
Anna (Lulu Antariksa) is zo’n overlevende. Ze is 19 jaar en heeft dus
het gebeuren niet echt meegemaakt. En ze leeft afgezonderd in een
redelijk beschermd domein (alhoewel een houten schutting niet echt iets
is dat een zombie horde zou kunnen tegenhouden) samen met haar ernstig
zieke moeder en haar broer David (Roshon Fegan). Het duurt niet lang of
ze blijft eenzaam en alleen achter nadat haar moeder een natuurlijke
dood is gestorven en haar broer in handen is gevallen van een als een
cowboy fluitende schim in het woud. In eerste instantie is het niet
duidelijk in wiens handen hij is gevallen. Naderhand kom je te weten dat
er rondzwervende groeperingen zijn die men “berserkers” noemt en die
jacht maken op anderen om zich te bevoorraden. Waar men echt bang voor
zou moeten zijn in deze vervallen maatschappij bleef vooralsnog een
raadsel.
Verwacht dus niet iets gelijkaardigs als “How it ends”. Het heeft meer weg van “Holy Ghost People”.
De dag dat Peter (Colin O’Donoghue) schijnbaar per ongeluk bij de
woonst van Anna opduikt, lijkt het wel alsof hij een uitweg naar een
zorgelozer bestaan heeft voor Ann. Hij is de medestichter van een
religieuze commune die bescherming en vriendschappelijk gezelschap
aanbiedt. Iets waar Anna wel behoefte aan heeft nu ze eenzaam en alleen
is achtergebleven. De kalmte en vriendelijkheid die Peter uitstraalt
(zoals een echte geestelijke leider het betaamt) overtuigen haar. Wist
zij veel dat er een aantal addertjes onder het gras zaten. Uiteindelijk
lijkt het alsof ze voor heel andere redenen uitgenodigd werd. En voordat
ze het beseft zit ze eigenlijk in een gelijkaardige situatie, alleen op
een andere locatie.
Post a Comment