The night eats the world (2018)
Korte Inhoud
Genre : Horror
Land : Frankrijk
Cast
Anders Danielsen Lie : Sam
Golshifteh Farahani : Sarah
Regisseur
The hardest part is...
not knowing what's happened to them.
Als er één horrorgenre is dat tot vervelens toe weer opduikt, dan is het wel die over zombies. Er gaat geen maand voorbij zonder een release waarin niet-doden zich tegoed doen aan onschuldige niet-geïnfecteerde medemensen. Sinds de cult film “Night of the living Dead” van George A. Romero zijn er al een ontelbaar aantal zombie-flicks uitgekomen. Zo af en toe tracht men er een originele draai aan te geven om het komischer of diepzinniger te maken. Kwestie van eens een keer niet de nadruk te leggen op het bloeddorstige en angstaanjagende. Zoiets als “Attack of the Lederhosen Zombies” of “Warm Bodies” die eerder een glimlach op je aangezicht toveren dan je rillingen bezorgen. Anderen proberen er wat meer melodrama in te steken zoals bij “Maggie”. “The night eats the world” (originele titel “La Nuit a dévoré le Monde”) is ook zo’n film die een alternatief pad tracht te volgen in het zombie-genre. Net zoals in “Dead Within” handelt de film meer over de psychologische geestestoestand van overlevenden dan over het destructieve karakter van de geïnfecteerde.
Als je echt geen liefhebber bent van zombie-films en je remsporen
achterlaat in je ondergoed telkens je opschrikt als zo’n hologig
schepsel om de hoek verschijnt, kan ik je garanderen dat je gerust “The night eats the World”
kan kijken. Je zal geen huivermoment meemaken. Het enige dat je zal
voelen is medelijden. Medelijden hoe Sam langzaam wegkwijnt en zich
stilaan bij zijn lot neerlegt dat hij nergens naartoe kan. Zijn enige
probleem is zijn voedselvoorraad en het gebrek aan gezelschap. Daarom
dat hij een getransformeerde oude man die gevangen zit in een
geblokkeerde lift als gesprekspartner gebruikt. En om de tijd te doden
(hoe toepasselijk) gebruikt hij de apathisch rondkijkende zombies in het
straatbeeld als schietschijf om zijn schutterskwaliteiten met een
paintball geweer te verbeteren.
Terwijl hij 's ochtends wakker wordt in het appartement waar de dag
ervoor nog een feest in volle gang was, moet Sam de feiten onder ogen
zien: hij is helemaal alleen en zombies dwalen door de straten van
Parijs. Hij zal zichzelf moeten beschermen en het nodige moeten
organiseren om te blijven leven. Maar is Sam echt de enige overlevende?
Genre : Horror
Land : Frankrijk
Cast
Anders Danielsen Lie : Sam
Golshifteh Farahani : Sarah
Regisseur
The hardest part is...
not knowing what's happened to them.
Als er één horrorgenre is dat tot vervelens toe weer opduikt, dan is het wel die over zombies. Er gaat geen maand voorbij zonder een release waarin niet-doden zich tegoed doen aan onschuldige niet-geïnfecteerde medemensen. Sinds de cult film “Night of the living Dead” van George A. Romero zijn er al een ontelbaar aantal zombie-flicks uitgekomen. Zo af en toe tracht men er een originele draai aan te geven om het komischer of diepzinniger te maken. Kwestie van eens een keer niet de nadruk te leggen op het bloeddorstige en angstaanjagende. Zoiets als “Attack of the Lederhosen Zombies” of “Warm Bodies” die eerder een glimlach op je aangezicht toveren dan je rillingen bezorgen. Anderen proberen er wat meer melodrama in te steken zoals bij “Maggie”. “The night eats the world” (originele titel “La Nuit a dévoré le Monde”) is ook zo’n film die een alternatief pad tracht te volgen in het zombie-genre. Net zoals in “Dead Within” handelt de film meer over de psychologische geestestoestand van overlevenden dan over het destructieve karakter van de geïnfecteerde.
Hier is het Sam (Anders Danielsen Lie) die tijdens een feestje van zijn
ex-vriendin indommelt in een apart kamertje en de volgende dag ontwaakt
in een verlaten flat waar schijnbaar een chaos is uitgebroken. Alles
ligt in puin en de muren zijn besmeurd met bloedsporen en spetters.
Algauw ontdekt hij dat de straten van Parijs ingepalmd worden door een
meute zombies. Hij komt tot het besef dat hij eenzaam en alleen
achtergebleven is in het gebouw en dat hij alles in het werk moet
stellen om deze holocaust te overleven. En dat is wat je voorgeschoteld
krijgt in deze film. Een portret van een solitaire overlevende wiens
dagelijkse routine langzaam verandert in een sleur. Het isolement en de
eenzaamheid eisen hun tol.
Voor diegenen die een zombiefilm associëren met bloederige taferelen en
zenuwslopende toestanden zal het eerder een teleurstellende film zijn.
Ik ben er zeker van dat de woorden “saai “en “vervelend” de meest
gebruikte termen zullen zijn bij de doorgewinterde zombie-fans. Maar
geef toe. Als je in zo’n situatie zou terechtkomen, zal je ook een
beperkt dagelijkse leven hebben wat dan resulteert in een vervelende
saaiheid. Een wandelingske in het park om de hoek, even voor een krantje
gaan of op je gemak een tasje koffie drinken in het establishment
tegenover zijn allemaal opties die vanaf dat moment tot het verleden
behoren. Want bij het minste geluid stormt er een hele horde
gemutileerde zombies op je af die je als vieruurtje verorberen. Op zich
zien de zombies hier niet angstaanjagend uit maar eerder debiel en
stupide. Alleen het ontbreken van enig gegrom en geschreeuw maakt het
nogal schrikwekkend. Dus verwacht geen onheilspellende geluiden,
dierlijk gegrom of dreigend tandengeklepper.
Ook al is zijn rol niet bepaald gevuld met entertainende dialogen of
boeiende conversaties, toch slaagt Anders Danielsen Lie erin om een hele
reeks emoties op een overtuigende manier te brengen. De sluw
toegevoegde wending vond ik redelijk vanzelfsprekend. Je zou voor minder
waanbeelden krijgen dankzij het isolement en de voortdurende angst
voor een aankomende bestorming. Het gedrag van bepaalde niet-doden kan
je zelfs hilarisch noemen bij momenten. En de relatie tussen Sam en zijn
klemzittende buurman is op zijn minst verrassend te noemen. Al bij al
is “The night eats the World” een originele film met een unieke kijk op het zombie-genre.
Post a Comment