Upgrade (2018)

 English HereKorte Inhoud 
In de nabije toekomst beheert technologie alle aspecten van het leven, wat lastig is voor een technofobe man als Grey. Wanneer hij en zijn vrouw met een carjacking te maken hebben en zij daarbij wordt doodgeschoten, wil hij zich wreken. Hij is echter verlamd geraakt waardoor zijn enige hoop gevestigd is op de computerchip STEM die bij hem moet worden ingeplant.

Genre : SF/Actie
Land : Australie


Cast
Logan Marshall-Green : Grey Trace

Harrison Gilbertson : Eron
Simon Maiden : Stem
Benedict Hardie : Fisk

Regisseur
Leigh Whannell

Mijn mening 

You're the one doing it all.
You're not a robot.


In mijn filmreview van de film “The Hollow Child” begon ik weeral met een pleidooi over trailers en somde ik de redenen op waarom ik deze angstvallig vermijd. De trailer van “Upgrade” heb ik puur toevallig gezien begin dit jaar. Geloof me vrij, ik was extatisch en enthousiast. “Deze film MOET ik zien” schoot door mijn hoofd. Als er al trailers zijn die er uitnodigend uitzien en waarvan de film naderhand bekeken enorm tegenvalt, dan hoort “Upgrade” zeker niet thuis in deze categorie. Integendeel. Dit is voor mij één van de betere films van het jaar. Een uitstekende SF waar men een prachtidee in heeft verwerkt en die geleidelijk aan omschakelt naar een keiharde wraakfilm. Voor mij was het een opwindende mengeling van “Robocop”, “John Wick” en “Demon Seed”. “Robocop” vanwege het cybernetisch aspect. “John Wick” vanwege het extravagant gewelddadig gedeelte. En “Demon Seed” vanwege de algehele moraal achter het hele verhaal. Een geslaagde cocktail die resulteert in een zinnenprikkelende film.


Upgrade” vertelt het verhaal van Grey Trace (Logan Marshall-Green), een old-skool ingestelde vent die ouderwetse Pontiacs restaureert en een afschuw heeft voor alles wat met high-tech te maken heeft. De avond dat vrouwlief Asha (Melanie Vallejo) haar volautomatische design auto een digitale slag van de molen krijgt, worden ze door enkele niet zo goedaardige straatschuimers overvallen. Het resultaat is een levensloze vriendin en Grey die last heeft van een verbrijzelde ruggengraat. En dat is dan waar de miljonair Eron (Harrison Gilbertson) op het toneel verschijnt en zijn nieuwste revolutionaire chip STEM voorstelt. Een artificieel intelligente microchip die fungeert als meesterlijk brein om de verlamde Grey terug een normaal leven te bezorgen. En meer.


Als je in staat bent om de film met de nodige scepsis te bekijken en het niet au sérieux te nemen, dan is deze actierijke SF met B-film allures een welkome afwisseling om te ontstressen na een dagje hard labeur. Het verhaal op zich is niet baanbrekend of origineel te noemen. Het leek me zelfs allemaal een beetje te voorspelbaar. Alleen de laatste wending die het verhaal nam, had ik niet zien aankomen en was dan ook wel een aangename verrassing.


En als je van keurig in beeld gebrachte actiescenes houdt dan kom je hier ook aan je trekken. De confrontaties in “Upgrade” zijn van dien aard dat ik met plezier nog een keertje dezelfde scene herbekeek. Niet omdat ik plezier heb aan het zien van bloederige, gore scenes. Maar wel omdat de choreografie er buitengewoon goed uitziet en op een bepaalde manier men erin geslaagd is om het te voorzien van de nodige humor. Die wegdraaiende camera. Dat verbaasde gezicht van Grey. En de manier waarop de slechterik wordt afgemaakt. Het ziet er verdomd perfect uit.


Over de vertolkingen kan ik niets slechts verzinnen. Logan Marshal-Green weet verbluffend goed verschillende emoties te tonen. Van onmacht naar verbijstering en puur slecht. Het hele pallet passeert het scherm. En de tegenstanders zien er stuk voor stuk onbevreesd en meedogenloos uit. Voorzien van ingenieuze cyberachtige aanvalswapens en futuristisch dodelijke gadgets (zelfs een onschuldige nies is dodelijk). Het enige waar ik me aan ergerde is Grey’s manier van voortbewegen. Ondanks dat hij aan het begin te horen kreeg dat hij niet echt een robot was, bewoog zijn lichaam zich als een rasechte Robocop. Maar dat is dan ook de enige opmerking die ik kan bedenken. Mijn advies is dus om deze uiterst entertainende cyberpunk SF te gaan bekijken zo gauw je de kans ziet. Doen!


Het Verdict 9/10
Links : IMDB, Moviemeter

Upgrade (2018) on IMDb

Geen opmerkingen

Mogelijk gemaakt door Blogger.