Maria (2019)
Maria is een moordenaar van het BlackRose kartel die haar collega's verraadt door haar toegewezen opdracht niet af te maken. Dit wordt haar niet in dank afgenomen en er wordt haar executie geëist. Maria zet echter haar eigen dood in scène en begint aan een nieuw leven. Wanneer het kartel ontdekt dat ze nog in leven is, zet ze alles op alles om Maria het zwijgen op te leggen.
Genre : Actie/Misdaad/Drama
Land : Filipijnen
Cast
Cristine Reyes : Maria
Germaine De Leon : Kaleb
KC Montero : Victor
Regisseur
She's still alive.
Who's she?
Lily. Lily's still alive!
John Wick had een goede reden om zijn voormalige baas het vuur aan de schenen te leggen. Ze hadden zijn schattig hondje geliquideerd en zijn wagen gestolen. In de film “Polar” kwam het pensioensparen van Duncan Vizla in gedrang. In deze Filipijnse wraakfilm laat Maria (Christine Reyes) een spoor van dood en vernieling achter omdat haar voormalige werknemer haar gezin heeft uitgemoord. Je zou voor minder. Wat heeft ze gemeen met Wick en Vizla? Ze is ook een huurmoordenaar op rust die het gewelddadig leven dat ze leidde de rug heeft toegekeerd. Verwacht je dus aan actierijke en uiterst gewelddadige scenes die uitgevoerd worden volgens een excellente choreografie.
Laten we beginnen met datgene wat me mateloos ergerde. Dat het een
Filippijnse film is, vond ik allereerst niet zo erg. Ook al verstond ik
er geen barst van. En wie mij een beetje kent, weet dat ik een grondige
hekel heb aan constant de ondertiteling te lezen. Soit, daar had ik me
al overheen gezet. Maar waarom moesten deze Filippijnse conversaties
continue worden afgewisseld met een Engelse zin? Het was precies alsof
ze het dubben in eigen handen hadden genomen. En niet alleen het
toepassen van deze tweetalige nonsens was irritant. Ook de klank van
uitspraak was tenenkrommend. Het was precies alsof al die Filippijnen
ineens klonken als Andy Kaufman uit “Taxi”. Laten we het
vervolgens eventjes hebben over de mannelijke acteurs. Sommigen
bezondigden zich aan theatraal overacting (vooral KC Montero was hier
meester in). En ik weet niet of dit traditie is bij Filippijnse bendes,
maar ik vond het feit dat de mannelijke protagonisten over vrouwelijke
furies beschikten die de vuile klusjes opknapten, toch redelijk bizar.
Al moet ik toegeven dat ze probleemloos hun mannetje konden staan.
Verder staat “Maria” weer bol van de gekende clichés die steeds
maar weer worden gebruikt in actiefilms. De immer gehanteerde
hardrockmuziek. Een resem stupide gangsters die domweg vooruit stormen
als vee naar het slachthuis. Een nachtclubscène mocht natuurlijk ook
niet ontbreken. Fluitende messen. Krakende beenderen. En de
geluidseffecten bij aankomende vuistslagen deden me nostalgisch
terugdenken aan de betere Terence Hill & Bud Spencer films. Het leek
wel een Filippijnse “John Wick” persiflage. Alleen het charisma
en de vanzelfsprekende coolness van Keanu Reeves ontbrak. En tenslotte
vond ik dat sommige scènes overdreven gerekt werden (zoals bijvoorbeeld
de flashbacks).
Al bij al is “Maria” niet meer dan een B-filmpje voorzien van een
simplistische verhaallijn en matig acteerwerk. Ben je een liefhebber
van een stevig vuisten- en voetenwerk dan zal je hier zeker aan je
trekken komen. En voor diegenen die exotische vrouwen wel appreciëren,
deze exotische schonen zien er bevallig uit en zijn zeker geen katjes om
zonder handschoenen aan te pakken. Waarom ze echter de hele tijd in een
soort aerobic pakje moesten rondlopen, is voor mij toch wel een
raadsel. En Maria’s poseren als een model in de regen na het ultieme
gevecht, vond ik overigens wel hilarisch. Gelukkig dat Denzel Washington
niet iets gelijkaardigs deed in “The Equalizer”. Dat zou er nogal
belachelijk uitzien, vrees ik !
Post a Comment