The Outsider (2018)
In het naoorlogse Japan wordt de Amerikaanse deserteur Nick Lowell vrijgelaten uit de gevangenis en losgelaten in een meedogenloze stad. Voor hem ligt een natie waar de oude tradities zijn overgoten met de olie en en het bloed van de moderne industrie. Traditionele yakuza-families strijden tegen hun hedendaagse rivalen, geleid door meedogenloze criminelen. Doelloos en achtervolgt door spijt probeert Nick een schuld terug te betalen aan zijn celgenoot Kiyoshi en de oude Osaka-familie die zijn vrijheid heeft afgekocht.
Genre : Misdaad/Drama
Land : VS
Cast
Regisseur
When you dishonor your boss
and you want to show remorse,
you give your finger.
It’s called otoshimae.
I see you’ve got all your fingers.
Ook al voel ik geen affiniteit met de Japanse cultuur an sich en laat ik in grote mate Aziatische films links liggen, kon ik er niet aan weerstaan om deze film een kans te geven. Niet alleen vanwege het feit dat Jared Leto meespeelt (een kleurrijk acteur die me aan Johnny Depp doet denken en die zich al vanwege zijn rol als The Joker in “Suicide Squad” kan scharen in het clubje van eigenzinnige Hollywood acteurs), maar ook vanwege het centrale thema van de Yakuza-families. Tevens vroeg ik me af of dit nog eens een geslaagde Netflix original zou kunnen zijn. Japanse cultuur is voor mij een grote onbekende. Alleen het begrip Yakuza is me bekend. Je kan het zien als de Japanse versie van de Italiaanse maffia. Het enige verschil met hun Italiaanse evenbeelden is dat de Yakuza-leden een toonbeeld zijn van innerlijke kalmte en een intimiderende houding aannemen door gebruik te maken van ijskoude, kwade blikken en een dreigende toon tijdens hun conversaties. Heel wat anders dan de Italiaanse tegenpool die meestal indruk willen maken door schreeuwend, briesend en druk gesticulerend hun punt duidelijk te maken, waarna een rivaal een betonnen voetstuk aangemeten krijgt en ze hem in één of andere Italiaanse rivier dumpen. Ik zette me dus klaar voor een Japans gekleurde “Godfather”.
Ook de gebruikte cinematografie was over het algemeen subliem te noemen.
Misschien ietsje te duister op bepaalde momenten zoals de
gevangenis-scènes bijvoorbeeld. Maar over het algemeen is de setting in
dit naoorlogse Japan wel echt indrukwekkend te noemen. Een mysterieuze
metropool met donkere, enge steegjes, clubs waar Sumoworstelaars het
tegen elkaar opnemen en rokerige nachtclubs. Het enige dat deze
duisternis tracht te doorbreken zijn de soms helle neonverlichtingen.
Verwacht je ook aan enkele gewelddadige scènes. Kan ook niet anders in een gangsterfilm. Er vallen aardig wat slachtoffers. Veel geweerschoten en flitsende messen. Zelfs een zelfmutilatie scène waarbij enkele vingers eraan moeten geloven, ontbreekt niet.
Verwacht je ook aan enkele gewelddadige scènes. Kan ook niet anders in een gangsterfilm. Er vallen aardig wat slachtoffers. Veel geweerschoten en flitsende messen. Zelfs een zelfmutilatie scène waarbij enkele vingers eraan moeten geloven, ontbreekt niet.
Net zoals ik na het bekijken van de film “Zodiac” het
internet afschuimde naar informatie over “The Zodiac Killer”, kon ik het
niet nalaten om Wikipedia te raadplegen over het fenomeen Yakuza. Dat
wil dan ook zeggen dat ook deze film een indruk naliet. Als trage
misdaadfilms over de maffia je interesseren, en dit in een Japanse
omgeving, dan kan ik je deze film toch wel aanraden.
Post a Comment