The Bad batch (2016)
Het verhaal speelt zich af in een post-apocalyptisch woestijnlandschap in Texas waar een gemeenschap van kannibalen woont. Onder hen bevindt zich een forse kannibaal die een belangrijke regel overtreedt: speel niet met je eten. Vervolgens ontvouwt er zich een liefdesverhaal.
Genre : SF
Country : VS
Country : VS
Cast :
Suki Waterhouse : Arlen
Jason Momoa : Miami Man
Jayda Fink : Honey
Suki Waterhouse : Arlen
Jason Momoa : Miami Man
Jayda Fink : Honey
Regisseur :
Ana Lily Amirpour
“Strange, isn't it?
Here we are in the darkest corner of this earth,
and we're afraid of our own kind.”
“The bad batch” mag je gerust een uitzonderlijke en excentrieke film noemen, die de eerste 20 minuten een niet onaardige indruk op mij maakte. Een apocalyptische en krankzinnige maatschappij ergens in een woestijn op het Amerikaanse continent waar ongewenste individuen worden gedropt. Ben je een crimineel, een illegaal of asociaal persoon, dan wordt je voorzien van een kenmerkende tatoeage en een hamburger, en wordt je vervolgens achtergelaten in de verzengende hitte in dit niemandsland. Dat is dan ook wat gebeurd met Arlen (Suki Waterhouse). Allereerst slentert ze nogal achteloos en onbezorgd rond, totdat ze wordt gekidnapt door “Mad Max”-achtige woestijnbewoners. Niet veel later is ze een arm en been kwijt. Blijkt ze in handen te zijn gevallen vaneen bende gewetenloze kannibalen die nood hadden aan vers vlees voor op hun barbecue. Naast hun voorliefde voor menselijk vlees, zijn het ook nog eens fervente bodybuilders. Klinkt dit al absurd genoeg? Wacht, er komt nog meer.
and we're afraid of our own kind.”
“The bad batch” mag je gerust een uitzonderlijke en excentrieke film noemen, die de eerste 20 minuten een niet onaardige indruk op mij maakte. Een apocalyptische en krankzinnige maatschappij ergens in een woestijn op het Amerikaanse continent waar ongewenste individuen worden gedropt. Ben je een crimineel, een illegaal of asociaal persoon, dan wordt je voorzien van een kenmerkende tatoeage en een hamburger, en wordt je vervolgens achtergelaten in de verzengende hitte in dit niemandsland. Dat is dan ook wat gebeurd met Arlen (Suki Waterhouse). Allereerst slentert ze nogal achteloos en onbezorgd rond, totdat ze wordt gekidnapt door “Mad Max”-achtige woestijnbewoners. Niet veel later is ze een arm en been kwijt. Blijkt ze in handen te zijn gevallen vaneen bende gewetenloze kannibalen die nood hadden aan vers vlees voor op hun barbecue. Naast hun voorliefde voor menselijk vlees, zijn het ook nog eens fervente bodybuilders. Klinkt dit al absurd genoeg? Wacht, er komt nog meer.
Als ontsnappingsmiddel gebruikt Arlen het briljante idee om zichzelf vol
te smeren met uitwerpselen (kwestie om haar eigen vlees onsmakelijk te
maken), ze slaat vervolgens haar bewaakster neer en vlucht met behulp
van een skateboard de woestijn in. Daar wordt ze opgepikt door een
mesjogge landloper die doelloos een winkelkarretje voortduwt (en goed
opletten. Misschien herken je Jim Carey wel). En op die manier komt
Arlen terecht in een commune genaamd “Comfort”. Een gemeenschap
volgestouwd met normaal etende inwoners die echter knettergek lijken en
één of andere leider volgen die telkens maar weer bazelt over “The
dream”. Het gepeupel uit Comfort voedert hij psychedelische tabletten en
hij is omringd door een harem zwangere vrouwen die tot de tanden
gewapend zijn met automatische geweren. Wat je vervolgens te zien krijgt
is een wraakfilm die langzaamaan evolueert in een geschift, romantisch
verhaal.
Eerlijk gezegd, die eerste 20 minuten waren hypnotiserend en
fascinerend. Een praktisch dialoogloos indrukmakend schouwspel vol
energie en kunstzinnigheden waarbij beeld, stilte en soundtrack elkaar
perfect aanvullen. De amputaties zijn afschuwelijk realistisch. De hele
situatie is enerzijds verontrustend en anderzijds absurd, komisch. Een
futuristisch gecreëerde leefwereld. Een fantasie in filmland, maar
desondanks is het niet ondenkbaar dat zulk een isolement ooit zou kunnen
bestaan. Een geschikte methode om diegenen die niet in een toekomstige
maatschappij passen, op een adequate manier er uit te verwijderen.
Spijtig genoeg kon dit niveau niet aangehouden worden en werd het geheel
een beetje te psychedelisch en lachwekkend. Ook al verraste Keanu
Revees me door zijn rol als zwaar gesnorde cult-leider. Hij leek nogal
op Nicolas Cage in “Arsenal” waar deze een gelijkaardig uiterlijk vertoonde.
Vanaf het fragment waarbij Arlen al hallucinerend en gedrogeerd door de
woestijn liep, onderwijl een prachtig galactisch panorama aanschouwend,
en blijkbaar al blij mag zijn dat ze niet in Mexico arriveerde (het was
toch een heel eind dat ze had afgelegd met haar prothese), maakte het
vernieuwende en unieke karakter plaats voor iets wat minder fascinerend
was. Ik besef wel dat Arlen een innerlijke strijd voert waarbij ze de
beide leefwerelden afweegt met elkaar. En dan is er ook nog de invloed
die Miami Man (Jason “Conan the barbarian” Momoa) op haar heeft.
Een indrukwekkende verschijning die romantische gevoelens ontlokt bij
Arlen. Tevens vroeg ik me af waar die sekteleider het juiste materiaal
kon vinden om zo’n luxueuze woning op te bouwen. Zelfs watertoevoer is
er voorzien voor het overdekt zwembad. Ik twijfel eraan dat ze dit
allemaal op de vuilnisbelt gevonden hebben.
Maar toch is dit voor mij een meer dan geslaagde film. En niet vanwege
de brutale agressiviteit of de weerzinwekkende gebruiken. Misschien ben
ik enthousiaster over het exploitatie gedeelte waarmee het allemaal
begon. En vond ik het psychedelisch, romantische iets minder geslaagd.
Maar hoe inventief kan je wel zijn om een soundtrack te voorzien van
“Ace of Base”, “Culture Club” en “Die Antwoord”? Een aanrader (indien je
open-minded bent tenminste) en ik wed ervoor dat je op het uiteinde ook
medelijden hebt met de kleine Honey (Jayda Fink).
Post a Comment