Korte Inhoud 'Ad Astra' volgt de ruimteavonturen van een licht autistische ingenieur,
Roy McBride genaamd. Het is jaren geleden dat zijn vader naar Neptunus
afreisde om buitenaardse intelligentie op te sporen. Roy besluit nu de
Melkweg door te reizen, op zoek naar zijn vader en om antwoord te
krijgen op de vraag waarom hij niets van zich heeft laten horen. Genre : SF/Drama/Avontuur Land : VS/China Cast Brad Pitt : Roy McBride Tommy Lee Jones : H. Clifford McBride Ruth Negga : Helen Lantos Regisseur James Gray
Mijn mening
Colonel, for what it means,
I think my father is dead.
Ik kan best begrijpen dat als je al heel lang niets meer gehoord hebt
van een kennis die een paar straten verder woont, dat je jezelf eens
bijeenpakt en je naar de betreffende persoon zijn woonst begeeft.
Zomaar. Om eens te polsen waarom hij of zij al die tijd niks van zich
heeft laten horen. En om te checken of alles nog koek en ei is met hem
of haar. En in de meeste gevallen is het dan ook zo dat je niks
spannends of adembenemends meemaakt onderweg. Extrapoleer deze stelling
nu eens naar een veel grotere afstand. Bijvoorbeeld van de aarde tot
Neptunus, om maar iets te zeggen. Dat is een enorm lange tijd dat je
onderweg bent. En als je geluk hebt, kom je geen levensbedreigende of
hachelijke situaties tegen. Kortom, je zit daar dan op je gemak de tijd
te doden. Dagelijks je ecosysteem op peil houden. Je enorme stapel
kruiswoordraadselboeken wegwerken. Of je ruimteschip wekelijks een
degelijke schrobbeurt geven. Allerhande zaken dus om maar niet
knettergek te worden uit verveling. Ik vrees dat menig thuiskijker
identiek hetzelfde deed bij het bekijken van ”Ad Astra”.
Beweren dat er echt helemaal niks te beleven valt in “Ad Astra”,
is natuurlijk ook een tikkeltje overdreven. Zo zijn er ruimtepiraten op
de maan die het gemunt hebben op het konvooi, waar Brad Pitt zich tussen
de reizigers bevindt. Een hightech ruimtebasis bouwen op de maan kan
blijkbaar moeiteloos. Maar een degelijk verdedigingssysteem om stoute
ruimtepiraten het oneindige universum in te slingeren was blijkbaar weer
teveel gevraagd. Dan is er ook nog een opstootje op een ruimteschip in
nood met een dolgedraaid primaat. En het einde van de film is ook
voorzien van enkele fragmenten die actierijker zijn. Maar het overgrote
deel van deze toch twee uur durende SF is toch wel opgevuld met veel
gemijmer, gestaar en zelfreflectie. Ik vond het eerder een demonstratie
navelstaarderij tussen de sterren.
Ik beken. Ik verwachte iets heel anders van deze film. Laat ik het zo zeggen. Ik had liever dat “Ad Astra” meer tot het hoekje van films zoals “Interstellar” of “Gravity” zou behoren. De eerste is dan wel een meer wetenschappelijk getinte SF over zwarte gaten en dimensies. Terwijl “Gravity” de populistische toer opging door George Clooney en Sandra Bullock een rondedansje te laten maken in de ruimte. Ik koppel “Ad Astra” eerder aan een film zoals “High Life”.
Ook zo’n film waar het aspect van de menselijke psychologie en
conflictsituatie tussen individuen centraal stond. En net zoals de ander
opgesomde films, zitten hier toch wel enkele verbluffende visuele
hoogstandjes in. Beelden uit het heelal die op het grote doek
indrukwekkend overkomen ondanks hun minimalistische look op bepaalde
momenten. Maar op een verhaal over een intergalactische vader-zoon
relatie met al zijn ups en downs zat ik nu ook weer niet te wachten.
Het meest indrukwekkende van de film? Het acteren door Brad Pitt. De
manier waarop hij de astronaut Roy McBride speelt is gewoonweg
schitterend. Een autistisch personage wiens gevoelloosheid en
flegmatische natuur van hem een geschikte kandidaat maken om zo’n
expeditie uit te voeren. De manier waarop hij de psychologische
evaluatie testen uitvoert getuigt van totale lichaamscontrole en gebrek
aan emoties. Roy McBride is een persoon wiens hartslag nooit over de 80
slagen per minuut gaat. Zelfs niet in een levensbedreigende situatie
waarbij hij uit de atmosfeer tuimelt. En de manier waarop hij toont hoe
emoties langzaamaan zijn systeem insijpelen, is gewoonweg
bewonderenswaardig. Na “Once upon a time … in Hollywood” is dit
ook een vertolking waarmee hij in de prijzen zou kunnen vallen. Tevens
slaagde men erin om steracteurs zoals Liv Tyler, Donald Sutherland en
Tommy Lee Jones te strikken. De rollen van die eerste twee, hebben
echter een minimale impact.
“Ad Astra” is dus geen episch ruimteverhaal vol sensationele
ruimtegevechten of creatief bedachte ruimtewezens. Op enkele sporadisch
toegevoegde actierijke scènes, is dit een film vol filosofisch gepieker
en impressies van zwaarwegende eenzaamheid. Ik vrees dat de meningen
over “Ad Astra” verdeeld zullen zijn. Sommigen zullen het zien
als de meest aangrijpende film van het jaar. De schrijvende filmpers
heeft er ook alleen maar lovende woorden voor. Anderen zullen het eerder
als saai bestempelen. Een film die dus vanzelfsprekend geliefd zal zijn
bij de kenners van de “betere” film. De boodschap over het verlies van
een ouder en de zoektocht hiernaar is overduidelijk. Er valt zelfs een
theologisch trekje te ontwaren. Het resultaat is echter een langdradig
overkomend eindproduct waarbij de ontknoping niet echt voldoening geeft.
Tja, ik ben er zeker van dat een nominatie bij de Oscar uitreiking
volgend jaar wel op zijn plaats is. Maar voor mij mag het bij een
nominatie en eervolle vermelding blijven.
Post a Comment