Proximity (2020)

Isaac is een jonge NASA-wetenschapper die werkt in het "Jet Propulsion Laboratory", een complex waar onbemande ruimtevaartuigen gebouwd en gevolgd worden. Op een dag wordt hij ontvoerd door buitenaardse wezens, maar niemand gelooft zijn verhaal. Isaac is vastbesloten zijn gelijk te halen en gaat op zoek naar bewijs.
Genre : SF/Drama
Land : VS
Cast
Ryan Masson : Isaac
Highdee Kuan : Sara
Christian Prentice : Zed
Eric Demeusy
Paging ET, please phone home.
“Proximity” had potentieel. Heeft het ook gedeeltelijk ingelost maar faalt dan wel flagrant op een heel ander vlak. Bij een film over buitenaardse ontvoeringen is er toch wel één bepaalde verwachting waar de film mee valt of staat. En dat is het uitzicht en de uitwerking van de ruimtetuigen waarmee die groene mannetjes zich voortbewegen. In veel SF-films met dit type onderwerp worden ze ofwel slechts kortstondig in beeld gebracht. Ofwel zijn het ontwerp en de speciale effecten zo erbarmelijk slecht, dat je wenste dat die buitenaardse toeristen stante pede motorpech krijgen en met hun aartslelijke schotel tegen het aardoppervlakte knallen. Maar toen Isaac (Ryan Mason) al heel snel het geval boven zich zag tollen, zag ik al snel die goedkeurende blik. Niet omdat het ontwerp hem beviel maar wel omdat zijn overtuiging alzo werd bevestigd. Bij mij was het dan wel een goedkeurende blik omdat het ruimteschip er toch wel denderend goed uitzag. Maar spijtig genoeg kon dit feit alleen de film in zijn geheel niet redden.
Ook het verhaal vond ik in het begin veelbelovend. De sullig uitziende
Isaac (Ryan Masson) die ervan overtuigd is dat er buitenaardse wezens
bestaan en dagelijks over computerschermen gebogen zit om bliepjes van
satellieten te bekijken, valt bijna flauw als er op een dag, tijdens een
fietstocht, een zilveren vliegende schotel over zijn hoofd scheert. Al
een geluk dat hij een camera (Betamax model) bij heeft om het gebeuren
te filmen. Zelfs een ‘close encounter’ met een echt marsmannetje kan hij
zo op de gevoelige plaat vastleggen. Vervolgens word hij als een bemanningslid van de Enterprise naar boven gestraald en ontwaakt hij vervolgens ergens in een veld.
Ongedeerd maar wel met een gigantisch gat van 3 dagen in zijn geheugen.
Wat volgt is een chaotisch periode voor Isaac. Een periode waarin hij
tracht duidelijk te maken aan de wereld dat hij door buitenaardse wezens
werd ontvoerd. En dan krijg je een perfecte demonstratie over hoe het
in onze maatschappij tegenwoordig aan toe gaat. De ene dag word je
bejubeld en op handen gedragen. De volgende dag wordt je uitgejouwd, met
de grond gelijk gemaakt en bedolven onder verwijten en belastende
aantijgingen.
Tot hier was het verhaal nog amusant en interessant te noemen. Het hele
gedoe met het uploaden van het filmpje en de daarop volgende reacties en
commentaren. De uitnodiging door een televisieprogramma en de
ontgoocheling bij Isaac. De heisa die ontstaat op het internet en
vervolgens de zoektocht van Isaac naar medeslachtoffers en
gelijkgezinden. Het voelde “Goonies”-achtig aan en deed terugdenken aan
de lang vervlogen tijd toen Spielberg nog hoge ogen scoorde met zijn
SF-films over “close encounters”. Er werd zelfs eventjes een “E.T.” grapje gemaakt door de nerds in deze film. En dan halfweg krijgt de film een compleet absurde draai. “Men in Black”
klonen dagen plotsklaps op. En de film krijgt ineens Star Wars allures.
Samen met de beeldschone Sara (Highdee Kuan), een lotgenote die iets
gelijkaardigs heeft meegemaakt, slaat Isaac op de vlucht voor een
mysterieuze overheidsinstantie. Het fenomeen Zed (Christian Prentice) in
Costa Rica was het meest hilarische. Deze wizzkid bezit een boomhut in
het midden van de rimboe waar hij NASA servers hackt.
Hoe hij daar internet kan hebben is voor mij een raadsel. Ik heb soms
slechte ontvangst in mijn keuken hier. En ik zit godbetert in het midden
van de geciviliseerde beschaving. In ieder geval werd het verhaal met
de minuut meer en meer onzinnig. Om nog maar te zwijgen van de
ontknoping met de onthulling waar de buitenaardsen naar op zoek zijn.
Compleet lachwekkend.
Al bij al is het bewonderenswaardig wat men heeft klaargespeeld in deze
low-budget SF. Qua uitzicht en beeldvorming is de film gewoonweg
overweldigend. De speciale effecten zien er fantastisch uit. Ook over
het acteren zelf valt er weinig te klagen. Het acteerwerk van Masson is
quasi perfect. Highdee Kuan is een perfecte aanvulling. En het personage
Zed is hoogst vermakelijk. Maar spijtig genoeg is het vooral de
verhaallijn die ondermaats is. Ik stel voor dat Demeusy de volgende keer
een professionele scriptwriter in dienst neemt om zijn professioneel
ogende visuals te ondersteunen.
Het Verdict 4/10
Links : IMDB , Moviemeter

Post a Comment