Kill your Darlings (2013)
Korte Inhoud
De film richt zich op de kringen van de literaire vrienden Allen Ginsberg, Jack Kerouac en Lucien Carr. Onder Carrs medewerkers bevindt zich ook de oudere David Kammerer die verliefd is op Carr en hem door het hele land achtervolgt. In 1944 maakt Kammerer seksuele avances naar Carr. Die avances monden uit in een gewelddadig treffen, waarna Carr Kammerer doodsteekt. Nadat hij het lichaam in de Hudson rivier heeft gedumpt roept Carr de hulp in van zijn oude vriend William Burroughs en vervolgens van Kerouac.
Genre : Biografie/Drama/Romantiek
Land : VS
Cast :
Daniel Radcliffe : Allen Ginsberg
Dane DeHaan : Lucien Carr
Jack Huston : Jack Kerouac
Regisseur : John Krokidas
Mijn mening
“Some
things, once you've loved them, become yours forever.
And if you try to let them go...
They only circle back and return to you.
They become part of who you are...
And if you try to let them go...
They only circle back and return to you.
They become part of who you are...
...or
they destroy you.”
In
het verleden was ik ook wel een fervent boekenwurm en verslond ik onnoemelijk
veel boeken. Ik was dan geen aanhanger van de literatuur met hoofdletter L,
maar vond eerder plezier in het verslinden van boeken geschreven door Jack
Vance,Raymond Elias Feist,Terry Pratchett, Terry Goodkind en Koontz onder
andere. Niet bepaald literaire zwaargewichten maar wel meesters in het fantasy
en SF genre. Waarschijnlijk zal mijn intellectueel niveau niet van dien aard
zijn dat ik magisch realisme, expressionisme of neo romantiek kon appreciëren.
Juist zoals moderne kunst vind ik het een middel waarbij de meest onbenullige
objecten op dusdanig manier beschreven worden zodanig dat ze fascinerend worden.
Op een bepaald moment scheuren Allen, William en Lucien een deel boeken van
grote schrijvers in flarden, waarna tekstfragmenten op de muur worden
gespijkerd om op die manier een coherent geheel te vormen. Een creatie van
literatuur vanuit de chaos als het ware.
Nochtans kan ik me een beetje inleven in de gemoedstoestand van de
betrokken personages, daar ikzelf ooit ook zo’n rebellerende, niet binnen de
lijntjes lopende attitude had. Uiteindelijk kan je deze beatniks bekijken als
een vroege voorloper van een anarchistische beweging op literair vlak. Het
tegen de schenen schoppen van op dat moment gestandaardiseerde schrijvers die
zich houden aan alle elitaire stijlregels en dichtvormen.
De film is gesitueerd in de nadagen van de 2de Wereldoorlog wat tot
uiting komt in de gehele sfeer : de aankleding, de rekwisieten, de
muziek en de tijdsgeest. Dat is dan ook het meest geslaagde item in deze
film geregisseerd door John Krokidas. Zijn eerste speelfilm waar hij
best trots op mag zijn en waarin hij toch dat gevoel uit die periode
weet over te brengen. Je bent getuige van het kantelpunt in de preutse
Amerikaanse maatschappij waarbij de toenmalige jeugd op zoek ging naar
nieuwe stromingen en creatieve uitlaatkleppen. Dat uitte zich dan in
dompige kleine pubs waar Jazz gespeeld werd, pseudo intellectuele
bijeenkomsten waar liters alcohol werden geconsumeerd, experimenteren
met allerhande geestverruimende middelen en het aftasten van de seksuele
grenzen en tolerantie op dat gebied.
De vertolkingen waren stuk voor stuk subliem. Dane DeHaan als de
extraverte en intellectuele Lucien Carr, de spilfiguur in dit hele
drama, die er wel uitziet als een nichterige,blauwogige blonde charmeur,
maar toch blijk geeft van een onzekerheid over zijn werkelijke seksuele
geaardheid. Michael “Dexter” Hall, die recent nog acteerde in “Cold in July”,
als homeseksuele stalker die al in het openingsfragment naar de bodem
van één of andere vijver zinkt. Jack Huston als Jack Kerouac. Ben Foster
als de uit rijke familie afkomstige William Burroughs die constant ligt
te experimenteren met allerhande drugs en dan ook de gehele film in
vertraagd tempo met een diepe, rauwe stem zijn intellectuele oprisping
voortbrengt. En Daniel “Harry” Radcliffe als Allen Ginsberg die toch
enige moeite doet om eindelijk die “Potter”-stempel te kunnen uitvegen.
Ik moet toegeven dat hij in deze film met heel andere toverstokjes
speelt. En toch heb ik bewondering voor hem dat hij niet zwicht voor de
makkelijke weg en voor de hand liggende rollen uit te kiezen. Na zijn
niet al te slechte prestatie in “The woman in black”
probeert hij het nu in een meer ernstige rol met toch een aantal
redelijk gewaagde scenes waarna ik me toch vragen stel over zijn
geaardheid. De hartstocht waarmee hij zijn mannelijke tegenspelers
zoent, spreekt boekdelen. En ondanks die inspanning verschijnt soms nog
wel eens dat Harry Potter lachje waarmee hij zo beroemd is geworden. Het
moment dat hij het optreden van Carr in de schoolbibliotheek
aanschouwt, is er weer dat jongensachtige guitige pret-glimlachje. Het
enigste wat er ontbreekt zijn die pretlichtjes in zijn ogen. Geen
slechte prestatie, maar op momenten was het toch wel echt oppervlakkig
en leek het eerder op een shakespeareaans treurspel.
Een moeilijke film dus, die ondanks zijn soms wel saai onderwerp bleef
boeien. Een misdaaddrama zonder al teveel drama. Een passie waaruit een
misdaad voortvloeit, maar waar zeker niet de nadruk op wordt gelegd.
Het is eerder een film vol filosofisch gemijmer en constant literair
orakelen door wat later grootheden zullen worden in de letterkunst. Dat
alles bij een stevige fles wijn en glas whisky na een stevige snuif
lachgas. Op sommige momenten wenste ik ook daarover te beschikken,
zodanig dat het allemaal wat luchtiger zou worden.
Post a Comment