The Calling / The Two Faces of January (2014)
Een dubbele review.
The Calling
Genre : Thriller
Land : USA
Cast :
Susan Sarandon : Hazel Micallef
Gil Bellows : Ray Green
Ellen Burstyn : Emily Micallef
Regisseur : Jason Stone
Korte Inhoud
Rechercheur Hazel Micallef woont al haar hele leven in Port Dundas, een Canadees stadje waar normaal gesproken nooit iets gebeurt. Wanneer het lichaam van een vermoorde bejaarde vrouw gevonden wordt, neemt rechercheur Hazel de leiding van het onderzoek op zich. Het spoor leidt naar een meedogenloze seriemoordenaar die gedreven wordt door een hogere macht.
Mijn mening
Het verdict 5.5/10
Links : IMDB , Moviemeter
The two faces of January
Genre : Thriller
Land : USA
Cast :Kirsten Dunst : Colette MacFarland
Viggo Mortensen : Chester MacFarland
Oscar Isaac : Rydal
Regisseur : Hossein Amini
Korte Inhoud
Het stijlvolle Amerikaanse koppel Chester en Colette MacFarland vertoeft in Athene waar ze tijdens een uitstapje naar de Akropolis de jonge Grieks sprekende Amerikaan Rydal tegenkomen. Hij werkt als gids en probeert tegelijkertijd toeristen op te lichten. Als het echtpaar hem voor een diner uitnodigt in hun exclusieve hotel, wordt hij ingezet om te helpen het lichaam van een schijnbaar bewusteloze man te verplaatsen. Rydal raakt hiermee ongewild verstrikt in het grimmige web van het duo en probeert hier uit te geraken. Maar dat wordt bemoeilijkt voor de liefde die hij voelt voor Colette.
Mijn mening
Het verdict 6/10
Links : IMDB , Moviemeter
The Calling
Genre : Thriller
Land : USA
Cast :
Susan Sarandon : Hazel Micallef
Gil Bellows : Ray Green
Ellen Burstyn : Emily Micallef
Regisseur : Jason Stone
Korte Inhoud
Rechercheur Hazel Micallef woont al haar hele leven in Port Dundas, een Canadees stadje waar normaal gesproken nooit iets gebeurt. Wanneer het lichaam van een vermoorde bejaarde vrouw gevonden wordt, neemt rechercheur Hazel de leiding van het onderzoek op zich. Het spoor leidt naar een meedogenloze seriemoordenaar die gedreven wordt door een hogere macht.
“The Calling” is een thriller over een religieuze
seriemoordenaar. Juist zoals “Frozen ground” speelt zich dit af op Canadees
grondgebied. Ondanks de sterrencast die er in meespeelt (Susan Sarandon, Donald
Sutherland en Topher Grace) blijkt deze film maar een middelmatig aanvoelend
verhaal te zijn die zeker niet de status van “Silence of the lambs” haalt.
Hazel Micallef (Susan Sarandon) is een detective in een onooglijk klein dorpje
waar misdadigers blijkbaar met een grote boog om heen trekken want op het
gebied van misdaad valt er echt niks te beleven. Micallef heeft zo haar eigen
persoonlijke problemen waarin drank en pijnstillers een eminente rol spelen en
waardoor ze blijkbaar meer tijd spendeert langs haar bed dan erin. Het
terugvinden van een oude vrouw met een
chirurgisch precies opengesneden keel is de aanvang van een diepgaand onderzoek
dat leidt naar een seriemoordenaar die zijn daden baseert op een oud religieus
verhaal. Micallef, haar collega Ray (Gil Bellows) en de nieuwkomer Ben Wingate
(Topher Grace) bijten zich vast in deze zaak. Topher heeft alweer een dusdanige
rol waarbij zijn trieste uitdrukking van pas komt. En Sutherland wordt
opgetrommeld om in zijn gekende stijl en als een Kerstman-achtige priester het
hele geval uit te leggen. Bijgevolg is de dader al zeer vroeg in deze film
bekend en is er van spanning niet echt veel sprake. Al zeer vroeg in de film wordt
Simon (Christopher Heyerdahl) geïntroduceerd : een charismatisch en imposant
personage die volledig in het zwart en met een
perfect getrimde grijze baard rond paradeert. Het is zo’n verschijning
waarbij je direct het gevoel krijgt dat het een herboren Jezus-figuur is.
Uiteindelijk wordt dit dan ook maar een middelmatig TV-film, met mooie
buitenopnames en ronduit geen spanning. Misschien dat de ontknoping nog voor
enige beroering kan zorgen bij sommigen. Bij mij kwam het nogal povertjes en
voorspelbaar over.
Het verdict 5.5/10
Links : IMDB , Moviemeter
The two faces of January
Genre : Thriller
Land : USA
Cast :Kirsten Dunst : Colette MacFarland
Viggo Mortensen : Chester MacFarland
Oscar Isaac : Rydal
Regisseur : Hossein Amini
Korte Inhoud
Het stijlvolle Amerikaanse koppel Chester en Colette MacFarland vertoeft in Athene waar ze tijdens een uitstapje naar de Akropolis de jonge Grieks sprekende Amerikaan Rydal tegenkomen. Hij werkt als gids en probeert tegelijkertijd toeristen op te lichten. Als het echtpaar hem voor een diner uitnodigt in hun exclusieve hotel, wordt hij ingezet om te helpen het lichaam van een schijnbaar bewusteloze man te verplaatsen. Rydal raakt hiermee ongewild verstrikt in het grimmige web van het duo en probeert hier uit te geraken. Maar dat wordt bemoeilijkt voor de liefde die hij voelt voor Colette.
Een iets boven het gemiddelde uitstijgende
woestijnzandkleurige misdaad thriller waarbij je direct een associatie maakt
met een degelijke Hitchcock vermengd met elementen uit een Agatha Christie
roman. Het rijke Amerikaans echtpaar Chester (Viggo Mortensen) en Colette
(Kirsten Dunst) zijn op vakantie in Europa en ontmoeten in het zonovergoten
Griekenland de Amerikaanse gids Rydal (Oscar Isaac) die er niet voor
terugdeinst om op kleine schaal mensen op te lichten en die het echtpaar een
geleid bezoek aanbiedt door de stad. Uiteindelijk blijkt het echtpaar ook niet
zuiver op de graat te zijn en nadat Chester een redelijk opdringerige
privédetective vermoord, biedt Rydal zijn diensten aan om het echtpaar te
helpen. Wat volgt is een psychologisch steekspel waarbij jaloersheid en een
ontluikende liefde centraal staan. Een stijlvol gefilmde psychologische
thriller, met uitstekende vertolkingen en een subtiel in beeld gebrachte vlucht
van Athene naar Heraklion die uiteindelijk eindigt in Istanboel. Inhoudelijk
stelt het geheel niet echt veel voor en verwachtte ik er toch iets meer van.
Een verhaal waarbij een kleine oplichter een oplichter van groter kaliber uit
de brand helpt en verstrikt raakt in een psychologische driehoeksverhouding. Prachtig
gefilmd, bij momenten levensecht, maar uiteindelijk toch een beetje saai en
doorsnee ondanks de charismatische vertolkingen. Hossein Amini, die in het
verleden de scenario’s schreef voor “Drive” en “47 Ronin”, slaagt er niet echt
in om dezelfde spanningsopbouw te creëren zoals in “Drive”. Misschien een
aanrader om een zelfgeschreven scenario te regiseren …
Het verdict 6/10
Links : IMDB , Moviemeter
Post a Comment