Escape room (2019)

 English HereKorte Inhoud 
Zes vreemden ontvangen elk een mysterieuze uitnodiging voor een escape room die ze besluiten te aanvaarden. Ze bevinden zich vervolgens in omstandigheden waar ze zelf geen invloed op hebben. Om te kunnen ontsnappen zullen ze hun verstand moeten gebruiken en op zoek moeten gaan naar aanwijzingen.

Genre : Actie/Avontuur
Land : VS/Zuid-Afrika

Cast
Taylor Russell : Zoey Davis
Logan Miller : Ben Miller
Jay Ellis : Jason Walker
Deborah Ann Woll : Amanda Harper
 
Regisseur 
Adam Robitel

Mijn mening

Be the first to escape our most immersive rooms yet
and win $10,000.

Bestaat toeval? Ik begin het stilaan te geloven. Toevallig had ik deze film nog maar net gezien, kreeg mijn vrouw voor haar verjaardag een toegangsticket voor één of andere Escape Room van haar broer. Mijn eerste reactie was dan ook “Moet ik ook meegaan?”. Dat was dan wel als grapje bedoeld, want ik denk niet dat we zo’n toestanden als in de film “Escape room” zullen meemaken. Ik heb al twee van die escape rooms meegemaakt (eentje succesvol afgesloten en eentje niet) en weet dus wel dat het niets meer is dan wat ouderwets raadsel- en puzzelwerk. Geen “Saw”-achtige toestanden als hier dus. Alhoewel het niet zo extreme toestanden oplevert als in “Saw” welteverstaan.


Het concept “Escape room” is immens populair. Ze schieten als paddenstoelen uit de grond en zijn goed voor kortstondig amusement. Niets zo leuk als met een groepje vrienden of familie proberen om aan zo’n kamer te ontsnappen. De personages in deze film zijn dan wel niet familiaal gerelateerd maar hebben wel allen één geheim ding gemeenschappelijk. En allen krijgen ze onverwacht een geheimzinnige kubus waarin een uitnodiging voor de ultieme escaperoom verborgen zit. En voila, onze zes deelnemers Zoey (Taylor Russell), Ben (Logan Miller), Jason (Jay Ellis), Mike (Tyler Labine), Amanda (Deborah Ann Woll) en Danny (Nik Dodani) wachten in de ontvangstkamer van het bedrijf waar ze samen dingen voor de prijs van $ 10.000. 


Een prijs voor de winnaar die als eerste ontsnapt uit de inventief ontworpen kamers. In mijn ogen waren ze op het moment dat ze ingingen op de uitnodiging al sowieso stuk voor stuk onbenullen. Hoe kan je nu als eerste uit een escape room ontsnappen. Iedereen weet toch dat het in groepsverband gespeeld en gewonnen wordt. Was er dan geen enkele mededinger die zichzelf die vraag stelde? Van Ben de losbol kon ik dat wel begrijpen. Maar bolleboos Zoey, aandelen-goeroe Jason en “Escape Room”-expert Danny verwachtte ik toch wel meer inzicht.

Nu, zo bloederig en angstaanjagend spannend als in “Saw” wordt het hier niet. De makers van deze film hebben zich netjes gedragen en er een softere versie van gemaakt. Hadden ze evenveel inspanningen gedaan om de spanning wat meer op te drijven en de manier waarop de slachtoffers aan hun einde komen een beetje bloederiger gemaakt, dan was dit zeker een superbe film geweest. Het enige dat nu voor wat opwinding zorgt, is het ontwerp van de verschillende kamers die het groepje mededingers moet zien door te geraken. Zonder al te veel kleerscheuren vanzelfsprekend. Zo vond ik de kamer in het sneeuwlandschap en de pool-bar wel magistraal ontworpen. Niet alleen het decor is tot de puntjes verzorgd. Ook over de op te lossen puzzel is er degelijk nagedacht. Maar zoals ik al eerder zei, is dit ook het enige waar ik enthousiast over was.


Spijtig genoeg heeft men gekozen om de eindscene als intro te gebruiken. Zo is er al een groot deel van de spanning weggenomen. Ook al zorgt een kleine verrassing nog voor een alternatieve afloop (en om eerlijk te zijn is het ook wel redelijk voorspelbaar), toch is het einde niet echt overtuigend en bevredigend. En toegegeven, de uiteindelijke reden waarom deze specifieke personen uitgekozen zijn, geeft het geheel een sinistere smaak. Maar spijtig genoeg kwam het op alle vlak net iets tekort. Sterker nog, de ontknoping zag er toch wel echt ongeloofwaardig uit. Door wie werd dat elektronisch scorebord op het uiteinde gemanipuleerd? En voor de zoveelste keer eindigde de film op zulk een manier dat er weer een opportuniteit is voor een vervolgfilm. Er reikhalzend naar uitkijken zal ik niet doen. Het was vermakelijk. Dat wel. Maar dat heb je ook als je in werkelijkheid een “Escape Room” bezoekt. Ik verwachtte hier toch iets meer van.




Het Verdict 5/10
Links : IMDB, Moviemeter

Escape Room (2019) on IMDb

Geen opmerkingen

Mogelijk gemaakt door Blogger.