Korte Inhoud Dr. Victor Reed is een briljante geneticus die net een enorme
wetenschappelijke doorbraak heeft bereikt door de eerste mens te klonen;
een schattig baby meisje genaamd Elisabeth. Dit wordt meteen een
mediaspektakel en zorgt voor een storm aan discussies over de morele en
religieuze implicaties van deze ontdekking. Dr. Reed en zijn vrouw
verliezen iedere vorm van privacy als ze worden overspoeld door
demontstranten en de media. Hun grote bedreiging kon echter wel eens van
Dr. Victor's eigen geheim afkomen. Genre : SF/Horror Land : VS Cast : Jeremy Childs : Victor Shelean Newman : Mary Shannon Hoppe : Claire Regisseur :Billy Senese
Mijn mening
“This
is just the beginning, isn’t it ? ….”
Dat dit een soort moderne versie is van “Frankenstein” is een
understatement. Zelfs de voornaam van de betrokken dokter is identiek.
Het enige verschil met de oude klassieker is dat het nieuw leven niet
gecreëerd wordt met het aaneennaaien van menselijke lichaamsdelen, maar
wel door gebruikt te maken van hedendaagse moderne technologieën. Het
klonen van een menselijk wezen staat centraal in deze lowbudget
scifi-horror. Verwacht je echter niet aan een buitenaards uitziend wezen
zoals in “Splice”. Het verwekte nieuwe leven ziet er wonderwel
doodnormaal en kerngezond uit.
Uitermate griezelig en intens is het allemaal niet. Het is vooral het
aspect van klonen en de controverse die hierover ontstaat die het meest
worden uitgewerkt. De heisa en media-aandacht die ontstaat en de
protesterende groeperingen die gekant zijn tegen deze praktijken en dit
eerder als godslastering bezien dan wetenschappelijke vooruitgang, eisen
de meeste aandacht. De woedende menigte voor de immense poort van Dr.
Reed’s residentie, kwam angstaanjagender over dan het bijkomende geheim
dat Victor op zijn domein verbergt. De film gaat langzaam over van
hight-tech SF naar sociaal drama. Dat het uiteindelijk eindigt in een
soort psychopathische slasher-film is op het eerste moment verassend,
maar oogt eerder routinematig en niet echt vernieuwend.
Wat blijft is een niet zo origineel opgezet low-budget monster verhaal
dat opgesmukt wordt met hoog technologische uitziende toestanden. Een
uiterst gemotiveerde geneticus die meer energie steekt in zijn werk, dan
in zijn gezinsleven, met als resultaat een echtgenote die zich in de
steek gelaten voelt. Het geheim dat angstvallig van de buitenwereld
wordt afgezonderd, wordt geruime tijd aan het beeld onttrokken of in een
wazige vorm op de achtergrond vertoont. Een poging om de suspense erin
te houden en de onthulling tot het uiteinde te rekken.
Misschien moeten er wel restricties en richtlijnen worden opgesteld als
het op klonen aankomt, zodanig dat we niet verzeilen in een
oncontroleerbaar scheppingsproces waarbij superieure specimen gecreëerd
worden. Of een illegale handel in op vraag geproduceerde organen wordt
opgestart. Dat een religieuze aspect hier ook bij komt kijken is nogal
evident, alhoewel het dan meer over een dogmatische kerkelijk pleidooi
gaat dat niemand de autoriteit mag verwerven waar God het alleenrecht op
heeft. Maar anderzijds moet men ook kunnen toegeven dat dit ook zijn
voordelen heeft. Het verbeteren van de kwaliteit van het menselijk leven
en het eventueel uit de wereld helpen van vreselijke ziekten. En ook
zijn nadelen. Wat doen met de mislukte resultaten en wie gaat hier zijn
oordeel over vellen ? Deze diversiteit van meningen vormt de kern van
dit toch eerder bescheiden SF horror verhaal.
De hele film voelt aan als een creatie uit de jaren 70. De aankleding,
de manier van interacties, de algehele sfeer en de karige horror
elementen. Uiteindelijk voelt het allemaal aan als een doorsnee film dat
je kan meepikken op Syfy. In de jaren 80 zou het zeker thuishoren
tussen “The Entity” en “Critters” tijdens een VHS-marathon in het
weekend. De enige gelijkenis die Jeremy Childs nog heeft met het monster
van Frankenstein, is zijn imposante gestalte. Een kleerkast van een
vent met een gelaatsuitdrukking die geen enkele emotie laat zien. Zelfs
het omgaan met de gekloonde baby verloopt op automatische piloot zonder
al te veel gevoelens. Het onderwerp en de reactie van de gemeenschap
komen misschien wel zwaarwichtig over. De film op zichzelf is echter
maar een lichtgewicht.
Post a Comment