Woman in Gold (2015)
Korte Inhoud
Maria Altmann, een Joodse vluchteling, gaat met behulp van een jonge advocaat een juridische strijd aan tegen de Oostenrijkse overheid om vijf schilderijen van kunstenaar Gustav Klimt. Tijdens de Tweede Wereldoorlog zouden deze gestolen zijn uit het huis van haar familie, waaronder een schilderij met de titel 'The Golden Lady'.
Genre : Drama
Land : UK
Cast :
Helen Mirren : Maria Altmann
Ryan Reynolds : Randy Schönberg
Daniel Brühl : Hubertus Czernin
Regisseur :Simon Curtis
Mijn mening
“Mrs. Altmann, it would seem that if your case goes forward,
world diplomacy will collapse, and you will be solely responsible.”
Het boeiende en interessante gedeelte van deze film, richt zich op het heden en verleden van de weduwe Altmann. Een gedoseerde mengeling van beelden over dit pittige personage heden ten dagen en de pijnlijke herinneringen uit het verleden die getoond worden in ouderwets ogende sepia-kleurige flash-backs. Een contrastrijke schets over de nu getraumatiseerde Maria en de omstandigheden waarin ze leefden tijdens de bezetting. De vernederingen en de angst. Zelfs nadat ze na zovele jaren terug in Wenen terechtkomt, zie je aan Maria’s gezichtsuitdrukking dat dit verleden nog steeds zwaar op haar weegt.
Helen Mirren is een soort mengeling van P.L. Travers en Queen Elizabeth. Een zich volgens de etiquette gedragende dame uit de gegoede stand die bepaalde waarde en normen nog in ere houdt. Zo’n stijfburgerlijk omaatje die kampt met een trauma en op zoek is naar gerechtigheid. Vergelijkbaar met Miss Marple maar nog beschikkend over een oogstrelende goed geconserveerde schoonheid. Moeiteloos speelt Mirren de jonge Reynold van het scherm. Ondanks zijn immense belangrijkheid tijdens de complexe juridische procedure, verbleekt het personage naast de innemende, soms geestige en tragiek uitstralende persoon die Mirren vertolkt. Ondanks het feit dat ze nu en dan oubollig klinkende citaten naar voren brengt. Ze blijft een geloofwaardig en waardig personage.
Maria Altmann, een Joodse vluchteling, gaat met behulp van een jonge advocaat een juridische strijd aan tegen de Oostenrijkse overheid om vijf schilderijen van kunstenaar Gustav Klimt. Tijdens de Tweede Wereldoorlog zouden deze gestolen zijn uit het huis van haar familie, waaronder een schilderij met de titel 'The Golden Lady'.
Genre : Drama
Land : UK
Cast :
Helen Mirren : Maria Altmann
Ryan Reynolds : Randy Schönberg
Daniel Brühl : Hubertus Czernin
Regisseur :Simon Curtis
Mijn mening
“Mrs. Altmann, it would seem that if your case goes forward,
world diplomacy will collapse, and you will be solely responsible.”
Wat een prachtige en soms toch ontroerende film is “Woman in Gold”. Niet
vanwege het aangehaalde onderwerp daar dit ook al werd belicht in “The monuments men”,
maar vanwege de schitterende vertolking die Hellen Mirren hier laat
zien. Een rol die perfect bij haar past. Een gedistingeerde dame op
leeftijd die afstamt van een welvarende Joodse familie en tijdens de
aansluiting van Oostenrijk genoodzaakt was te vluchten naar de Verenigde
Staten waarbij ze alles achterliet : familie, persoonlijke bezittingen
en kostbaarheden die eigendom waren van de familie Altmann. Dat de wrok
jegens de Duitse overheerser uit die tijd haar nog steeds parten speelt
is overduidelijk. En ondanks haar voornemen om nooit meer voet te zetten
op Oostenrijkse bodem, waagt ze toch aan de overzeese trip om het
beroemde schilderij “Portret van Adèle Bloch-Bauer” van Gustav Klimt
terug te eisen als rechtmatige erfgename. Dat dit uiterst waardevolle
kunstwerk een fortuin waard was, werd door haar als irrelevant terzijde
geschoven. Dat het uiteindelijk voor zo’n luttele 135 miljoen dollar
werd doorverkocht aan een gerenommeerde New Yorkse kunstgalerij, zal dan
wel een meevallertje zijn geweest.
De film is eigenlijk een tweeluik. Uiteraard is er een minder geslaagd
luik en een uitermate boeiend tweede luik. Het eerste luik, en minst
geslaagde, handelt over de juridische strijd die Maria Altmann aanbindt
tegen de Oostenrijkse staat die het bewuste schilderij zien als een
nationale kunstschat. Dat het door de Nazi’s werd gestolen en dat het
dus eigenlijk onrechtmatig in hun handen terechtkwam, doet volgens hun
niet ter zake. Waar we dus mee opgezadeld worden is een ouderwets
aanvoelend rechtbankdrama met Ryan Reynolds als de jonge advocaat Randol
Schönberg, kleinzoon van de beroemde Oostenrijkse componist Arnold
Schönberg en zelf ook afkomstig uit een familie van
oorlogsvluchtelingen.Het boeiende en interessante gedeelte van deze film, richt zich op het heden en verleden van de weduwe Altmann. Een gedoseerde mengeling van beelden over dit pittige personage heden ten dagen en de pijnlijke herinneringen uit het verleden die getoond worden in ouderwets ogende sepia-kleurige flash-backs. Een contrastrijke schets over de nu getraumatiseerde Maria en de omstandigheden waarin ze leefden tijdens de bezetting. De vernederingen en de angst. Zelfs nadat ze na zovele jaren terug in Wenen terechtkomt, zie je aan Maria’s gezichtsuitdrukking dat dit verleden nog steeds zwaar op haar weegt.
Helen Mirren is een soort mengeling van P.L. Travers en Queen Elizabeth. Een zich volgens de etiquette gedragende dame uit de gegoede stand die bepaalde waarde en normen nog in ere houdt. Zo’n stijfburgerlijk omaatje die kampt met een trauma en op zoek is naar gerechtigheid. Vergelijkbaar met Miss Marple maar nog beschikkend over een oogstrelende goed geconserveerde schoonheid. Moeiteloos speelt Mirren de jonge Reynold van het scherm. Ondanks zijn immense belangrijkheid tijdens de complexe juridische procedure, verbleekt het personage naast de innemende, soms geestige en tragiek uitstralende persoon die Mirren vertolkt. Ondanks het feit dat ze nu en dan oubollig klinkende citaten naar voren brengt. Ze blijft een geloofwaardig en waardig personage.
God, je kan natuurlijk aanhalen dat het Oostenrijkse volk op een
eenzijdige en karikaturale manier geportretteerd worden als een
antisemitisch volkje dat met de Hitler-aanhangers heult. Zelf ben ik
ervan overtuigd dat dit wel ongeveer met de waarheid strookt en dat dit
eerder een instinctmatige overlevingstactiek was dan echt aanhanger te
zijn van de toenmalige ideologie. Maar dat is een andere discussie.
Misschien had de relatie tussen Maria Altmann en haar tante Adèle wat
meer uitgediept mogen worden. Maar het acteerwerk van Mirren en de
tragische beelden uit het verleden zorgen samen voor een weergaloze film
vol tragiek en rechtvaardigheid.
Het verdict 7/10
Links : IMDB, Moviemeter
Links : IMDB, Moviemeter
Post a Comment