Tale of tales (2015)
Korte Inhoud
Het verhaal gaat over drie verschillende koninkrijken ten tijde van de barok en hun respectieve vorsten. Er is de bittere zoektocht van een jaloerse koningin die het leven van haar man verbeurt. Dan zijn er twee mysterieuze zusters die verlangen naar de jeugd om de passie van een koning uit te lokken. Tot slot is er een koning die geobsedeerd raakt door een gigantische vlo die leidt tot hartzeer bij zijn jonge dochter.
Genre : Fantasy
Land : Italië/Frankrijk/UK
Cast :
Salma Hayek : Queen of Longtrellis
Vincent Cassel : King of Strongcliff
Toby Jones : King of Highhills
Regisseur : Matteo Garrone
Alternatieve titel : Il racconto dei racconti
“Here
is the husband that you chose for me.
Please, forgive me.”
Please, forgive me.”
In gekende sprookjes worden de gebeurtenissen meestal rooskleuriger voorgesteld en voorzien van een happy end. In “Tale of tales”
zijn het vooral verontrustende gebeurtenissen waarmee de regerende
adellijken geconfronteerd worden. En aan een happy end of een varken met
een lange snuit moet je je zeker niet verwachten. Al bij al sprookjes
voorzien van absurd aanvoelende zwarte humor waar je niet bepaald
vrolijk van wordt. Ik moet echter toegeven dat ik er van genoot naarmate
de film vorderde. Een aaneenschakeling van erotisch geladen beelden en
brute confronterende scenes die doordrenkt zijn met ladingen melancholie
en verdriet. Tot mijn verwondering was deze ruim 2 uur durende film om
voor ik het besefte.
Dezelfde waardes en beproevingen, zoals ze ook voorkomen in
kindersprookjes, zijn hier aanwezig. Het doen uitkomen van onvervulde
wensen mits opoffering van iets anders. Neurotische handelingen die
verblinden en pijnlijke confrontaties veroorzaken. Ziekelijke adoratie
dat iedere vorm van realistisch handelen in de weg staat.
Krankzinnigheid verwerkt in elk apart verhaal voorzien van een absurde
drijfveer of verloop.
Allereerst het verhaal over de vorst (John C. Reilly) en vorstin (Salma
Hayek) van Longtrellis die door een onbevredigde kinderwens gedreven
worden tot het verrichten van een redelijk vreemd aanvoelende rite.
Zoals het verteren van een gekookt hart van een zeemonster. Het heeft
echter ook fatale gevolgen en het uiteindelijk resultaat heeft (in de
vorm van de tweelingbroers Christian en Jonah Lees) een nogal akelig
uiterlijk. Vervolgens is er de vorst van Strongcliff (Vincent Cassel)
die geplaagd wordt door een niet te bevredigen lust en een onbegrensde
appetijt heeft voor vrouwelijk naakt. Deze adoratie verblind hem
dusdanig dat hij uiteindelijk een dame het hof maakt wiens stem wel
liefelijk klinkt, maar wiens uiterlijk niet bepaald jeugdig overkomt. En
tenslotte is er de koning van Highhills (Toby Jones) die plotsklaps een
ziekelijke liefde vertoont voor een vlo, deze stiekem opvoedt en
daarmee de toekomst van zijn enigste dochter op het spel zet. Vooral dit
laatste verhaal had een groot wtf-gehalte en sloeg me met verstomming.
Absurditeit over de hele lijn.
De hele film heeft een Renaissance-achtig uitzicht en ziet er perfect
uit. De klederdracht, de burchten en de armoedige dorpjes. Het ziet er
allemaal authentiek en realistisch uit. Schitterend hoe dit middeleeuws
tijdperk op het scherm tot leven komt. Ook de meewerkende acteurs vond
ik uitermate boeiend. De verpersoonlijking van bepaalde obsessies (zoals
we ze in onze moderne tijd ook wel eens tegenkomen) wordt briljant
uitgevoerd. Vooral Vincent Cassel en Toby Jones scoren hoog op de schaal
van krankzinnigheid. Het meest lugubere personage was de eng uitziende
necromancer (Franco Pistoni). In mijn ogen was dit een bijzonder
geslaagde film dat door de hoeveelheid aan bloed en boezems zeker niet
geschikt is voor kinderogen.
Post a Comment