The water diviner (2014)
Korte Inhoud
Een vader reist in 1919, vlak na de Eerste Wereldoorlog, af naar Turkije. Daar hoopt hij erachter te komen wat er gebeurd is met zijn zonen die zijn verdwenen na de slag om Gallipoli, de mislukte geallieerde invasie van Australië en Nieuw-Zeeland die gericht was op Turkije.
Genre : Drama/Oorlog
Land : Australië/VS/Turkije
Cast :
Rusell Crowe : Connor
Olga Kurylenko : Ayshe
Yilmaz Erdogan : Major Hasan
Regisseur : Rusell Crowe
Een vader reist in 1919, vlak na de Eerste Wereldoorlog, af naar Turkije. Daar hoopt hij erachter te komen wat er gebeurd is met zijn zonen die zijn verdwenen na de slag om Gallipoli, de mislukte geallieerde invasie van Australië en Nieuw-Zeeland die gericht was op Turkije.
Genre : Drama/Oorlog
Land : Australië/VS/Turkije
Cast :
Rusell Crowe : Connor
Olga Kurylenko : Ayshe
Yilmaz Erdogan : Major Hasan
Regisseur : Rusell Crowe
Het lijkt wel Russell Crowe filmweek hier. Na “Fathers and daughters”
heb ik me gewaagd aan zijn regiedebuut. En om eerlijk te zijn vond ik
deze naoorlogse, dramatische film veel beter dan het zoetsappige “Fathers and daughters”. In beide films staat zijn vadersrol centraal. In “The Water Diviner”
is het echter de rol als treurende vader wiens zonen sneuvelden in de
slag om Gallipoli, die plaatsvond in Turkije tijdens de 1ste
wereldoorlog. Een bloederige veldslag op een zakdoekgroot terrein tussen
Turkse troepen en een korps samengesteld uit Australische en Nieuw
Zeelandse manschappen (Australian and New Zealand Army Corps oftewel
ANZAC). Dat oorlogstoestanden voor wansmakelijke taferelen zorgen, die
gewoonweg nogmaals de onzinnigheid van zulke tragedies aantonen, staat
buiten kijf. De doodstrijd van de drie broers op het slagveld was voor
mij het meest onaangenaam en moeilijk te verteren onderdeel van de
gehele film. Zo vreselijk om aan te zien dat ik op een bepaald moment
wel echt vond dat het welletjes was geweest. De relevantie was me al te
duidelijk. Waarom het zo ellendig lang moest duren was me niet echt
duidelijk.
Op enkele minpuntjes na, vond ik dit toch een redelijk
geslaagde film. Vooral de cinematografische kant was zelfs uitmuntend te
noemen. Misschien leek het wel op een gedramatiseerde reisdocumentaire op
bepaalde momenten. Maar het kleurenpallet van gekleurd stof en het binnen
aanzicht van Turkse moskeeën zorgen voor enkele visueel overweldigende beelden.
Ook het fenomenale fragment in Australie waar Connor (Russell Crowe) zijn drie
zonen beschermd tegen een indrukwekkende zandstorm, was een adembenemend
moment. En dit impressionant beeldmateriaal is verwerkt in een redelijk episch
aanvoelend avonturenverhaal. Een beetje zoals in “The Physician”. In dit geval
is het iemand van downunder die zich vergaapt aan de gewoontes, folklore en
pracht van het Turkse Istanboel. Vanzelfsprekend leidt dit weeral tot
interculturele conflicten met luidkeelse Turken die hun waarden verdedigen en
een op de vlucht slaande Aussie.
Ook de geschiedkundige kant vond ik boeiend. Er is me
sowieso al niet veel bekend over de 1ste wereldoorlog. En al zeker
niet over wat er zich afspeelde in het Arabische gedeelte van de wereld. Dat de
Turkse gemeenschap naderhand niet zo gastvrij was voor Australische toeristen
werd ook realistisch voorgesteld. Daartegenover staat dan dat de samenwerking
tussen de ANZAC’s en de Turkse Majoor Hasan (Yilmaz Erdogan) ook niet
vlekkeloos verloopt en de intense haat nog steeds de kop opsteekt. En nog even
de scene aan het begin vermelden waar de lokale geestelijke een enorm probleem
heeft met het begraven van Connor’s vrouw, daar ze schijnbaar zelfmoord
pleegde. Een ijzersterk moment. Zo zie je maar dat de kortzichtigheid en
ongevoeligheid door de jaren heen intact is gebleven.
Al bij al een pracht debuut van Crowe. En dit gecombineerd
met een niet eens zo slechte hoofdvertolking. Ook de rol die Erdogan speelt is
vermeldenswaardig. Een kalme Turkse Majoor die zijn grieven langs zich neerlegt
en probleemloos zijn hulp aanbiedt om eerstens de tienduizenden slachtoffers te
identificeren. En vervolgens ook Connor te helpen in zijn zoektocht naar zijn
verloren zonen. Dylan Georgiades vertolkt op geestdriftige wijze de rol van
zoontje Orhan. Terwijl de ultra-koele Olga Kurylenko gestalte geeft aan de
weduwe Ayshe. Een exotische schoonheid die in het begin afstandelijk overkomt
maar naarmate de film vordert zie je haar ijzige houding langzaam wegsmelten.
En dan kom ik automatisch bij de tegenvallende onderdelen
van deze toch boeiende film. Het stationsroman-achtige liefdesverhaal dat er in
verwerkt werd, was in mijn ogen compleet overbodig. Dat het over twee
individuen uit twee verschillende culturen gaat die elk een verlies dragen
dankzij de oorlog, is nog aannemelijk. Maar daar mocht het dan ook bij gebleven
zijn. Ook het paranormaal talent dat Connor zogezegd heeft, was ook schromelijk
overdreven. Dat hij door gebruik te maken van een wichelroede water kan vinden
in de kurkdroge Australische woestijn, vond ik nog plausibel (passend bij de
filmtitel). Maar dat hij in trance modus geraakt in het midden van een slagveld
waar er duizenden restanten van slachtoffers liggen weg te rotten en aldus zijn
zonen kan lokaliseren, was een beetje belachelijk. En het Indiana Jones
slotoffensief botste ook een beetje met de rest van de film. Maar de grootste
ergernis was het geluid. De dramatische muziek en geluidseffecten waren
vreselijk luidruchtig. De conversaties die hier op volgeden waren daarentegen
fluisterzacht. Ik heb er een pijnlijke duim aan overgehouden doordat ik de
volumeknop continue moest gebruiken. Maar uiteindelijk was het toch een
grandioze film.
Post a Comment